jan92
Artikelen: 0

Nmos en pmos

Beste,

ik heb heel wat schakelingen die zijn opgebouwd uit NMOS transistoren. Nu is het de bedoeling dat ik deze ook kan omzetten naar PMOS transistoren. Maar hoe doe ik dit?

Wat ik zelf dacht:

- de + en - van spanningen omkeren

- stroomzinnen omkeren

- verder had ik ook nog iets van spiegelen gehoord, maar ik begrijp niet wat hiermee concreet bedoeld wordt?

Zou iemand dit (graag met een voorbeeldje) kunnen uitleggen aub?

Alvast bedankt!
317070

Re: Nmos en pmos

- verder had ik ook nog iets van spiegelen gehoord, maar ik begrijp niet wat hiermee concreet bedoeld wordt?
Stroomspiegel

Is een schakeling waarmee je een stroom kunt kopiëren. Verder betwijfel ik het of je een algemene goedwerkende methode kunt bedenken om NMOS-schakelingen om te zetten naar PMOS. Maar als je in de eisen inderdaad de richting van de stromen wisselt, lijkt me dat een goed vertrekpunt. Verder zul je waarschijnlijk ook je dioden moeten aanpassen enzo...

Maar gaat dit nu over IC- of over PCB-ontwerp? ;) Want bij IC-ontwerp zul je vanwege de andere werking van je PMOS nog veel dingen moeten veranderen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
ZVdP

Ik denk niet dat men stroomspiegels bedoelt, maar eerder het volgende:

Bij praktisch alle schema's die ik tegenkom, staat bovenaan een voedingslijn en onderaan een grondlijn, met daartussen alle transistoren.

Als je dan een schakeling hebt met enkel n-mos en je wilt er p-mos van maken, spiegel je alles horizontaal (zodat de 0 van boven komt te liggen en de +V onderaan).

Daarna wijzig je de 0 weer naar V, en V naar 0 en de n-mos verander je in p-mos (waarbij je source en drain op dezelfde plaats laar liggen, gewoon de pijltjes omdraaien dus)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
jan92

Bedankt voor de reacties.
Bij praktisch alle schema's die ik tegenkom, staat bovenaan een voedingslijn en onderaan een grondlijn, met daartussen alle transistoren.
Het zijn inderdaad zo een schakelingen waar ik mee te maken heb.
ZVdP schreef:Als je dan een schakeling hebt met enkel n-mos en je wilt er p-mos van maken, spiegel je alles horizontaal (zodat de 0 van boven komt te liggen en de +V onderaan).

Daarna wijzig je de 0 weer naar V, en V naar 0 en de n-mos verander je in p-mos (waarbij je source en drain op dezelfde plaats laar liggen, gewoon de pijltjes omdraaien dus)
Ok, ik heb het eens geprobeerd en het resultaat hieronder geplaatst (het is een differentieeltrap en ik hoop dat mijn paint-tekening een beetje duidelijk is).
nmos_en_pmos
nmos_en_pmos 501 keer bekeken
Klopt dit min of meer?
ZVdP

Het is goed zo.

Enkel die stroombron mag in de p-mos tekening ook naar beneden wijzen (opdat Vc>Vss zou zijn als Ib>0). Die bron is in de praktijk eigenlijk ook weer een n/p-mos stroomspiegel.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
jan92

ZVdP schreef:Het is goed zo.

Enkel die stroombron mag in de p-mos tekening ook naar beneden wijzen (opdat Vc>Vss zou zijn als Ib>0). Die bron is in de praktijk eigenlijk ook weer een n/p-mos stroomspiegel.

Ik snap het, bedankt. ;)

Terug naar “Elektrotechniek”