hast66
Artikelen: 0

Amerikaans genetisch kompas?

In Amerkaanse film hoor je regelmatig als er aan iemand gevraagd wordt: waar is de dief?, dat je als antwoord krijgt: "He went Nord"

Nu dacht ik, dat is een film clichéetje maar bij een documentaire hoorde ik iets gelijksoortigs.

Hebben die Amerkanen een geweldig oriëntatievermogen of hoe zit dat?
De gebruiker voorheen bekend als kolonelvonklink.
klazon
Pluimdrager

Re: Amerikaans genetisch kompas?

Het valt mij bij Amerikaanse documentaires ook op dat ze veel met de kompasrichtingen werken. Waarom dat is, en hoe ze zo precies weten waar de verschillende richtingen liggen, dat snap ik ook niet.

Ik denk dat het in Nederland niet zo werkt. Ga maar eens in b.v. hartje Amsterdam aan een willekeurige voorbijganger vragen of hij het noorden aan kan wijzen. Volgens mij kan bijna niemand dat.
jkien
Moderator

In Amerika zien automobilisten de richting van een weg vaak aangegeven met een kompasrichting, daar wennen ze aan. Straten en wegen zijn vaak aangelegd volgens een rechthoekig rooster, en georienteerd op het kompas. En aan de hand van de zonnestand kunnen mensen de kompasrichting ook snel inschatten.
verkeersbord
verkeersbord 572 keer bekeken
klazon
Pluimdrager

En aan de hand van zonnestand kunnen mensen de kompasrichting ook snel inschatten.
Dat is waar. Maar in die docu's gebruiken ze de kompasrichtingen ook als ze 's nachts op boevenjacht zijn.
317070

Dat is waar. Maar in die docu's gebruiken ze de kompasrichtingen ook als ze 's nachts op boevenjacht zijn.
Nochtans is het de reden lijkt mij. De straten zijn dikwijls NZ of OW gericht, dus mensen wonen 'East of 5th street'. Dus als je 's nachts 'East of 5th street' bent, weet je ook waar alle windrichtingen zijn. Een state of mind lijkt mij.

Maar dan nog, ik denk dat ook bij ons de meeste mensen direct de windrichtingen kunnen aangeven in 'hun' stad.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
hast66

Lijkt me aannemelijk, maar ik denk wel dat het in films wordt overdreven.

Ik denk niet dat, na een tien minuten lange wilde achtervolging in een groot gebouw waar je nog nooit geweest bent, je dan de richting nog weet.
De gebruiker voorheen bekend als kolonelvonklink.
lucilius

317070 schreef:Nochtans is het de reden lijkt mij. De straten zijn dikwijls NZ of OW gericht, dus mensen wonen 'East of 5th street'. Dus als je 's nachts 'East of 5th street' bent, weet je ook waar alle windrichtingen zijn. Een state of mind lijkt mij.

Maar dan nog, ik denk dat ook bij ons de meeste mensen direct de windrichtingen kunnen aangeven in 'hun' stad.
Denk je dat?

Ik ken bijna niemand die kan zeggen waar het noorden of oosten is..

De meesten weten niet eens waar de zon opkomt of ondergaat en al zeker niet waar in de stad noord, zuid ofzo ligt
shimmy

Nochtans is het de reden lijkt mij. De straten zijn dikwijls NZ of OW gericht, dus mensen wonen 'East of 5th street'. Dus als je 's nachts 'East of 5th street' bent, weet je ook waar alle windrichtingen zijn. Een state of mind lijkt me.
Daar komt ook nog eens bij dat veel straten zijn opgesplitst in noord en zuid. Bijvoorbeeld North mainstrt. Ligt in het verlengde van South Mainstrt.

Deze twee argumenten samen zorgen er weer voor dat er in de VS geen auto te krijgen is die niet is uitgerust met een compas.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”