oktagon
Artikelen: 0

Re: Berekening maximale spanning en buiging

oktagon schreef:Je kunt de oplegreacties van de schuine staaf al snel bepalen in welke richting dan ook,omdat er een koppel op werkt van 10 kNm.

Bijv. de verticale oplegreacties vormen een tegenkoppel van 3m *FvkN = 10 kNm --> Fv= 3.33 kN en die laat je werken op het portaal;met deze gegevens werk je het portaal uit.

Het koppel van 10kNm werkt rechtsdraaiend,dus het reactiekoppel linksdraaiend en geeft boven aan de schuine staaf een trekreactie verticaal;licht die verticaal in feite op en reduceert dus de oplegreactie van de rechterpoot van het portaal en mogelijk ook de linker verticaal een klein beetje.

De uitkomsten van de schuine staaf met die van het portaal kun je optellen en je hebt het totale antwoord!
Ik kom nog even terug op mijn verticale oplegreacties,aangezien de schuine staaf aan de onderzijde een rol heeft en dus alleen een verticale oplegreactie geeft van 3.33 kN en dus op het portaal zelf ook dezelfde tegenkracht van 3.33 kN

wegens de ontstane tegenkoppel van -10kNm. Het op de schuine balk werken koppel is dus +10kNm,kwestie van aannames.Daar bestaan verwarringen over .

Je kunt clockwijze draaien aangeven als + of -,maar blijf dat ook consequent volhouden in een berekening anders geeft dat foute resultaten;je kunt de tekens ook omdraaien,maar ook dan moet je dat weer konsekwent (!)doen!

In de verdere berichten zie ik een berekeningsverwarring ontstaan,doordat de topichouder steeds weer een oplegreactie van de onderste rol geeft gericht haaks op de schuine staaf en dat is nmm. niet goed.

@JHNBK: Ben ik fout bezig?

@JHNBK: Ik zie regelmatig je gebruikte CADwerk en zou graag weten welk programma dat is; ik zit regelm.wel eens te klojen met antieke CAD-programmas,ook wel Paint of Office,maar ik kan nog geen cirkel of een schuine lijn zonder storingen tekenen!
Darkwar

In de verdere berichten zie ik een berekeningsverwarring ontstaan,doordat de topichouder steeds weer een oplegreactie van de onderste rol geeft gericht haaks op de schuine staaf en dat is nmm. niet goed.
ja het kan gerust zijn dat er wat berekeningsverwarring onstaan is , met die + en -

dus wat je wil zeggen is dat ik beter direct die kracht in een horizontale en verticale component omzet,

om dan alles zo verder uit te rekenen ....

is misschien geen slecht idee ;)

dan zal ik mss beter die berekeningen en de juistheid van de M-lijn inzien
Fast Eddy

Hallo,

In het bovenste knooppunt kom ik ook uit op de antwoorden van oktagon (2.3 en 1.54 kN).

Is het niet zo dat in de onderste rol oplegging © er alleen een reactiekracht optreed haaks op de ligger.

(roloplegging dus Ch= o)

Als dit al is meegenomen in de berekeningen heb ik dit niet opgevat.

Gr Ed en alvast de beste wensen
jhnbk

@Oktagon: gebruik autocad voor professionele tekeningen. Figuren voor op het forum maak ik met inkscape (Gratis verkrijgbaar) maar die software is even wennen voor dat lukt. Grafieken teken ik op het forum met de graph functie of voor ingewikkelde dingen met andere plot tools en dan als een figuur.

Wat je berekeningen betreft; die lijken mij in orde ;) Er was wel even een onduidelijkheid over het soort oplegging inderdaad.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Darkwar

Om nu de spanningen in de aangeduide doorsnede alpha- alpha te berekenen:

Indien ik bijvoorbeeld de linkerkant beschouw omdat die het gemakkelijkst is,

moet ik dan die onderste staaf ook meerekenen

Afbeelding

indien ik dit niet doe bekom ik geen dwarskracht en geen moment, maar ik heb een moment nodig om spanningen te berekenen .....

Indien ik ze wel meetel zit ik met :

N= 20 kN

T= 100/3 kN

M =10 kN

maar dan zit ik niet in het geval van samengestelde buiging( N is niet nul, M is niet nul, T=0)

en ook niet in het geval van vlakke buiging

waar of wat is mijn redeneringsfout?
jhnbk

Je kan het effect van de dwarskracht verwaarlozen voor de buiging. Voor het berekenen van de spanning heb je dat niet nodig aangezien je normaalspanning zal moeten berekenen denk ik.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Darkwar

Je kan het effect van de dwarskracht verwaarlozen voor de buiging. Voor het berekenen van de spanning heb je dat niet nodig aangezien je normaalspanning zal moeten berekenen denk ik.
inderdaad heb het kunnen bereken door die dwarskracht te verwaarlozen,

en dan alles berekenen via samengestelde buiging bedankt!
jhnbk

Graag gedaan.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”