Ik kom nog even terug op mijn verticale oplegreacties,aangezien de schuine staaf aan de onderzijde een rol heeft en dus alleen een verticale oplegreactie geeft van 3.33 kN en dus op het portaal zelf ook dezelfde tegenkracht van 3.33 kNoktagon schreef:Je kunt de oplegreacties van de schuine staaf al snel bepalen in welke richting dan ook,omdat er een koppel op werkt van 10 kNm.
Bijv. de verticale oplegreacties vormen een tegenkoppel van 3m *FvkN = 10 kNm --> Fv= 3.33 kN en die laat je werken op het portaal;met deze gegevens werk je het portaal uit.
Het koppel van 10kNm werkt rechtsdraaiend,dus het reactiekoppel linksdraaiend en geeft boven aan de schuine staaf een trekreactie verticaal;licht die verticaal in feite op en reduceert dus de oplegreactie van de rechterpoot van het portaal en mogelijk ook de linker verticaal een klein beetje.
De uitkomsten van de schuine staaf met die van het portaal kun je optellen en je hebt het totale antwoord!
wegens de ontstane tegenkoppel van -10kNm. Het op de schuine balk werken koppel is dus +10kNm,kwestie van aannames.Daar bestaan verwarringen over .
Je kunt clockwijze draaien aangeven als + of -,maar blijf dat ook consequent volhouden in een berekening anders geeft dat foute resultaten;je kunt de tekens ook omdraaien,maar ook dan moet je dat weer konsekwent (!)doen!
In de verdere berichten zie ik een berekeningsverwarring ontstaan,doordat de topichouder steeds weer een oplegreactie van de onderste rol geeft gericht haaks op de schuine staaf en dat is nmm. niet goed.
@JHNBK: Ben ik fout bezig?
@JHNBK: Ik zie regelmatig je gebruikte CADwerk en zou graag weten welk programma dat is; ik zit regelm.wel eens te klojen met antieke CAD-programmas,ook wel Paint of Office,maar ik kan nog geen cirkel of een schuine lijn zonder storingen tekenen!