Pim_M
Artikelen: 0

Afmetingen kokerprofiel/vierkant buisprofiel berekenen

Goedendag,

Ik ben bezig met een frame te maken voor machine. Hiervoor zou ik graag kokerprofielen gebruiken.

Hier heb je een afbeelding van mijn probleem:

Afbeelding

Op internet zie je van alle gegevens over de kokerprofielen zoals norm, materiaal etc.Ik heb hier: http://www.vanleeuwen.com/media/43771/buisprofielen.pdf al wat buisprofielen gevonden met daarbij de norm en het materiaal. Maar wat kan ik precies uit die norm en dat materiaal afleiden zodat ik kan beginnen rekenen?

Ook weet ik niet exact hoe ik moet rekenen met meerdere balken. Op 1 kan ik maar hoe doe je dat op 4 (de rode). Er liggen nl. 2 stalen platen van 100 x 300 x 10 (mm) op het rode deel. (1 links, 1 rechts) Op deze platen rust al het gewicht..

Alvast bedankt,

Pim
oktagon

Re: Afmetingen kokerprofiel/vierkant buisprofiel berekenen

? Waar liggen die platen op het rode balkdeel;ook op de kortere rode balken.Is dat het geval,dan ligt een plaat met zijn lange zijde op een baklje van 30cm en de beide korte zijden vanuit de hoeken gemeten dan 10 cm.

? Rust daar dan elk de helft van de totale belasting op in de vorm van een puntlast (waar dan op de plaat) of een gelijkm.last verdeeld over de gehele plaat of hoe dan ook.

Dat alles bepaalt de belasting op de rodebalken.

Ben je eenmaal zover,dan kun je uitgaan van ingeklemde balken omdat de constructie wrs.gelast zal zijn en momenten berekenen,vervolgens I en W en beide bepalen aan de hand van de toelaatbare buigspanning ofwel de toelaatbare doorbuiging.

Deze laatste zal wrs.geen rol spelen wegens de geringe halve belasting per korte plaatoverspanning en belasting op het einde van de lange rode balken en meer op de kortere rode.
Pim_M

Inderdaad de 2 platen sluiten aan met hun 30 cm kant op de 30 cm kanten van het rode vlak. In het midden van het rode vlak is dus een gat van 40 x 30 cm.

Het zijn 4 puntlasten op de 2 stalen platen maar dat maakt allemaal niet zoveel uit omdat het uiteindelijk toch 981N is die op het frame drukt vanaf de 2 oppervlakten van de 2 stalen platen (toch?).

Welke gegevens moet ik juist hebben van zo'n kokerprofiel? De toelaatbare buigspanning?

Bedankt alvast voor de gegeven hulp!
Pim_M

Ok heb eens wat nagedacht en ik denk wel dat ik het ongeveer snap..

Ik heb 981N over 30+10+10+30+10+10 (cm), dat is 1m aan raaklijnen van de platen met het frame dus dat is dan 981Nm. Dan moet ik elke van de 4 rode balken apart bekijken en het Mb berekenen. Dan moet ik de toelaatbare buigspanning van die kokers vinden waardoor ik de Wb (Mb/buigspanning) kan bereken. Dan moet ik ergens een tabel vinden en zoeken welk kokerprofiel die Wb heeft.

Ben ik correct? En is er ook een manier voor de zwarte kokerprofielen te bereken? Deze zijn wel hetzelfde als de rode maar ik moet wel weten of die het ook houden bij dat gewicht.
oktagon

Pim_M schreef:Ok heb eens wat nagedacht en ik denk wel dat ik het ongeveer snap..

Ik heb 981N over 30+10+10+30+10+10 (cm), dat is 1m aan raaklijnen van de platen met het frame dus dat is dan 981Nm. Dan moet ik elke van de 4 rode balken apart bekijken en het Mb berekenen. Dan moet ik de toelaatbare buigspanning van die kokers vinden waardoor ik de Wb (Mb/buigspanning) kan bereken. Dan moet ik ergens een tabel vinden en zoeken welk kokerprofiel die Wb heeft.

Ben ik correct? En is er ook een manier voor de zwarte kokerprofielen te bereken? Deze zijn wel hetzelfde als de rode maar ik moet wel weten of die het ook houden bij dat gewicht.
Het verhaal is wat anders zal theoretisch ook wel een wat andere krachtverdeling krijgen,maar..

Je hebt 981 N over 100 cm en als je die gelijk verdeeld krijg je een belasting van 9.81 N per cm en daarmee zou je aan het werk kunnen gaan.

Het probleem is alleen dat een plaat hier een driezijdige oplegging heeft en de last per cm niet gelijk verdeeld wordt;ik kan ook niet bij betonplaten hier een formule voor vinden,wel voor 2-en 4-zijdige oplegging.

Theor.het meest juiste verkrijg je door de plaat net naast de korte balk te nemen

Ik zou dus een berekening uitvoeren,waarbij je de oplegging op de korte zijde vergeet en de belasting van 980 N verdeeld over 4*10 cm en dat geeft per cm 24.5 N/cm en die belasting op de einden van de lange rode balken berekenen,voor M-berekening kun je dus 5 cm uit de kolommen een puntlast aannemen van 245 N met dan een oplegreactie van 245 N per zwarte kolom.

Dus officieel eerst de kolom berekenen op een mogelijke knikbelasting en dat is altijd met een begintaxatie van een koker ;ik weet niet of je al toe bent aan knikberekeningen.

Moet er ook nog een veiligheidscoeff. worden genomen vognens de TGB 1990 (Eurocode 2?) of mag je courant profielstaal nemen met een toelaatb. spanning van 235 N/mm2;dat zou een profiel dsn. geven om te starten van iets meer dan 1mm2 !!!!!.

Dat wordt eerder een keus van een vierkant kokerprofiel van bijn 30* 30* 3 mm met rode balkjes met een breedte van 30 mm en hoogte te berekenen.(stel 30* 40* 3); je kunt ook uitgaan van 20*20* 2 met balkbreedtes van 20 mm.

Probeer maar eens een berekening op te zetten,succes
oktagon

Ik heb de constructie eens berekend als 2 portalen naast elkaar h.o.h 30cm/2 = 15 cm en de belasting omgerekend per m2 = 981N/(0.6*0.3 m2)= 5.450 kN/m2.Belasting gelijkm.verdeeld;windbelasting zit in programma en stelde ik op 0;eigen gewicht berekend door programma en verwerkt,waardoor last iets hoger wordt.

Veiligh.norm opgenomen van 1.5;dit is de hoogste norm in dit programma,in werktuigbouw zijn die hoger (3-4)

Je kunt zien wat het resultaat wordt met je eigen berekening en moet blijken,dat het een heel licht raamwqerk zal worden;poog eens een ligger op 2 steunpunten uit te voeren en dat profiel doorzetten als poten en korte rode profielen.

Berekening :
Bijlagen
PIMM
(4.37 KiB) 273 keer gedownload
Pim_M

Oké bedankt!

Het zijn wel stalen platen (Eurocode 3). Ik ga de 2 korte rode profielen weglaten aangezien deze toch geen nut hebben, de stalen platen zijn nl. veel sterker en houden het frame goed samen.

Maar ik kan al goed verder zo, ik ga nu slapen en dan morgen direct beginnen met rekenen! Van zodra ik al wat heb zet ik het hier neer ;)

Edit: Ik zie net ook je laatste reactie. Lekker makkelijk dat programma, ga ik ook even uittesten. Het betreft trouwens een werktuig. Op de 2 stalen platen komen 4 staande lagers (2 op elke plaat). Hierin draaien 2 assen met messen. Rond het geheel ziet een omhuizing van staalplaat 2mm dikte.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”