317070 schreef:Er zit nog een grote denkfout, iets dat je nog niet mee hebt, denk ik. Voor iemand OP AARDE staat de tijd op de event-horizon stil. Maar voor iemand op de event-horizon is staat de tijd op de event horizon NIET stil, zijn tijd gaat gewoon door!
Zoals gezegd, de tijd voor iemand die in een zwart gat valt, staat de tijd NIET stil. Voor iemand op aarde, staat de tijd van persoon die in het zwarte gat valt wel stil. Het is dus afhankelijk van waar de waarnemer staat!
Dat is mijn punt ook helemaal niet. Ik weet dat de tijd voor een waarnemer in zijn eigen referentiekader nooit stil kan staan. De tijd gaat inderdaad voor zo'n persoon op de event-horizon gewoon door. Maar dat betekent niet dat er in de tijd elders in het universum iets met hem gebeuren gaat.
Om het concreet te maken, stel iemand komt bij de event-horizon van een zwart gat. De tijd daar staat voor ons stil. Dat betekent dus dat hij na miljarden jaren, vanuit ons gezien, nog steeds op die plek aanwezig is. Zelfs na 10^zoveel jaar. Ofterwijl een object dat bijvoorbeeld in het krijt, toen er hier nog Dino's rondliepen, bij de event-horizon van een zwart gat kwam daar nog steeds aanwezig is. Dat object is in de tussentijd niet tot een spaghetti sliert getrokken of in de singulariteit terecht gekomen. Gezien vanuit dat object is die tijd echter een oneindig klein tijdsinterval, terwijl het voor ons meer dan 65 miljoen jaar is. Ook al zou er 10^100 jaar of weet ik hoeveel tijd(Vanuit ons gezien) er over heen zou gaan, zou dat voor het betreffende object nog steeds een oneindig klein tijdsinterval zijn. Dat heeft toch belangrijke implicaties, objecten die in het verleden bij een zwart gat kwamen hebben de singulariteit nooit bereikt, en zijn tot op de dag van vandaag blijven hangen op de plek waar ze binnen de event-horizon aan kwamen. Dat heeft toch belangrijke invloed op een belangrijke eigenschap van zwarte gaten, de massa van de singulariteit kan dan ook nooit toenemen. Dus de extra massa die erbij komt na een supernova explosie kan zich nooit in de singulariteit bevinden, wat weer zeer belangrijke implicaties heeft voor de massa-verdeling in zwarte gaten en het lot van dergelijke objecten.
Dat is het probleem waar ik het over heb, zelfs al zouden zwarte gaten oneindig lang bestaan dan zou er nog geen moment zijn dat het object verder gekomen zou zijn.
Dat klopt, we weten dan ook nog niet alles van zwarte gaten (of ik toch niet). Het antwoord op die vraag ken ik ook niet. Je moet namelijk weten dat wat ik hierboven zei, de uitleg is volgens de relativiteitstheorie. De verdamping van een zwart gat is echter de uitleg volgens de quantummechanica. Die beide theorieën komen niet met elkaar overeen. Ik vraag me dus af of de verdamping van een zwart gat ook gebeurt volgens de eigentijd aan de event-horizon, want dat zou betekenen dat de gaten inderdaad verdampen, maar dat een externe waarnemer op aarde oneindig lang moet wachten om dat te zien. En dus nooit zal zien, zelfs niet na 10^zoveel jaar
Desalniettemin verdwijnt het zwarte gat uiteindelijk wel...
Tja, ook met de verdamping komen we dan inderdaad in de problemen. Vanwege het feit dat de tijd daar stil staat duurt het voor ons oneindig lang. Je zegt dat het uiteindelijk wel verdwijnt, maar hoe kan dat als dat voor ons een oneindige tijd is? Na 10^100 of 10^100000 jaar zal het niet gebeuren, vanuit ons gezien. Als we zeggen dat nu geldt t=0 gezien vanuit de aarde, en je weet dat het zwarte gat uiteindelijk verdwijnt, als het zwarte gat dan is verdwenen en er binnen het zwarte gat een bepaalde tijd voorbij is gegaan hoeveel tijd is er dan voor ons voorbij gegaan? Oneindig veel, 1 sec voor het zwarte gat is ook oneindig veel tijd voor ons, 1 nano seconde ook. Juist omdat de tijd daar vanuit ons gezien stil staat. En dat is de essentie van het probleem.
De vraag die je je kunt stellen is dan of het mogelijk is dat een bepaalde gebeurtenis in het verleden oneindig lang geleden heeft plaatsgevonden. Want als het zwarte gat is verdampt dan is er vanuit ons oneindig veel tijd over heen gegaan, en op dat moment is het dus oneindig lang geleden dat ik deze tekst hier neer had gezet. Maar is dat wel mogelijk? Kan ik zeggen dat een bepaalde gebeurtenis oneindig lang geleden heeft plaats gevonden? Zou ik kunnen zeggen dat er op een of andere alien wereld oneindig lang geleden een revolutie is geweest? Alle andere gebeurtenissen op die wereld zijn dan ook oneindig lang geleden.
En dan komen we weer op het probleem die het getal oneindig met zich mee brengt. Als dat zwarte gat over oneindig lange tijd is verdampt, kun je op het moment dat het zwarte gat weg is stellen dat ik dit stuk oneindig lang geleden op dit forum heb neergezet. Maar je kunt ook stellen dat de post waarop ik nu reageer oneindig lang is neergezet, Hitler oneindig lang geleden Polen binnen viel en dat de Dino's oneindig lang geleden uitstierven. Maar dus ook dat elk moment in de toekomst(Deze tijd als referentie kader gebruikend) wat in een rationeel getal met een bepaalde tijdseenheid uitgedrukt kan worden oneindig lang geleden is tegen de tijd dat zo'n zwart gat is verdampt. Dus alles wat er over 100 of 10^100 jaar gebeurt is op het moment dat het zwarte gat is verdampt oneindig lang geleden. Dat komt natuurlijk doordat bijna elke wiskundige bewerking met het getal oneindig leidt tot een uitkomst van oneindig. Dat lijkt mij ook een probleem implicatie die een, vanuit ons gezien, stilstaande tijd binnen de event horizon van een zwart gat met zich mee brengt.
Maar het is een goede vraag dat je stelt. Het zou kunnen dat daar dus al een antwoord op is, maar die ken ik dus niet. Moest er iemand anders zijn die wel een antwoord kent, ik zou hem ook graag weten
Ja daar ben ik ook erg benieuwd naar
VANAF DE AARDE GEZIEN staat de tijd aan de event-horizon gezien stil. Mensen op aarde moeten oneindig lang kijken voordat de astronaut achter de event-horizon zou verdwijnen.
Samen gevat is dat dus precies het probleem waar ik het over heb
Mischien had ik het beter moeten formuleren. Of wacht, sterker nog wat ik eerder zei klopt niet, de objecten die bij een zwart gat aankomen en worden beinvloed door de zwaartekracht, doen er voor ons oneindig lang over om in de event horizon terecht te komen, al komen ze asymptotisch steeds dichter bij. Ofterwijl objecten die 3 miljard jaar geleden aangetrokken werden door een zwart gat bevinden zich nog steeds binnen de zone van de event-horizon. Dus de massa van het gebied binnen de event-horizon van zwarte gaten is nooit toegenomen gezien alle zwarte gaten na de oerknal zijn ontstaan en er dus geen zwarte gaten zijn die oneindig lang bestaan waardoor geen enkel object van buitenaf ooit de event-horizon van een zwart gat heeft kunnen bereiken. Zwarte gaten in een gebied met veel materie zouden dan een enorme bol materie rondom de event horizon moeten hebben waarbij al die materie er oneindig lang over doen om er binnen te komen, ja ook gezien vanuit die materie. Op hun locatie gaat de tijd dan langzamer dan hier, vanwege de enorme zwaartekracht, mischien wel miljarden keren zo langzaam als hier. Maar aangezien de tijd in de event-horizon een zwart gat voor ons stil staat staat de tijd daar ook stil voor die objecten(Die zich niet in binnen de event-horizon bevinden maar wel in de buurt ervan zitten), al gaat de tijd daar miljarden keren zo langzaam, aangezien bijna alle bewerkingen met het getal oneindig dezelfde uitkomst hebben namelijk oneindig.
Dat zou weer betekenen dat de massa van zwarte gaten altijd gelijk zou moeten zijn aan de massa van de supernova waaruit ze zijn ontstaan. Is dat dan niet in strijd met het bestaan van superzware gaten in de centra van sterrenstelsels als onze melkweg? Die kunnen miljoenen of miljarden keren zo zwaar zijn als onze zon, zwaarder dan wat voor ster dan ook volgens mij waardoor ze niet direct met die massa uit een supernova kunnen ontstaan. Echter zou hun massa te verklaren zijn uit de hoeveelheid massa die zij hebben opgenomen, maar als alle objecten er, vanuit ons gezien, oneindig lang over doen om de event horizon te bereiken kunnen ze nooit zo zwaar zijn aangezien die objecten nog steeds niet de event-horizon zijn over gestoken. Dan zou dus het grootste deel van de schijnbare grote massa van zwarte gaten zich net buiten de event horizon van het zwarte gat moeten bevinden.
Een andere leuke bijkomstigheid is een soort van ruimte-tijd dilatie 'spaghetti' effect ipv een op krachten gebaseerd. De tijd gaat steeds langzamer naarmate je dichterbij de event-horizon van een zwart gat komt, bij de event-horizon zou die tijd stil staan. Dus dat gaat dan asymptotisch, waardoor op een gegeven moment de tijd bij je hoofd veel langzamer gaat dan bij je benen, en je benen dus veel sneller verouderen dan je hoofd(Als je hoofd in de richting van de event-horizon staat tenminste).
Of de fusie van 2 zwarte gaten, de event horizon van beide gaten komt steeds dichter bij elkaar maar ze raken elkaar niet binnen een eindige hoeveelheid tijd....
Hoe meer ik over deze implicaties na denk hoe gekker ze worden, ongelofelijk.
VOOR IEMAND DIE NAAR DE EVENTHORIZON REIST staat de tijd niet stil. Die reist gewoon verder, verandert in een spaghettisliert en valt in de singulariteit.
Het hangt dus af van wie de waarnemer is! De ene zin is waar voor de ene waarnemer, de andere voor de andere waarnemer!
Tja, maar voor ons duurt het oneindig lang. Dat is het probleem, objecten die miljarden jaren geleden in de greep van zwarte gaten terecht zijn gekomen hebben nog steeds niet met het spaghetti effect te maken gehad en zitten nu behoorlijk dichtbij de event-horizon, maar zullen er niet in een eindige hoeveelheid tijd binnenkomen, waardoor de massa van het zwarte gat ook niet binnen een voor ons eindige hoeveelheid tijd kan veranderen.
Dit alles maakt de gedachte van een stil staande tijd binnen de event-horizon van een zwart gat gezien vanuit ons referentiekader in combinatie met massa-toename van het zwarte gat binnen een voor ons eindige hoeveelheid tijd wel erg tegenstrijdig.