Bartjes
Artikelen: 0

Algemene maatregel van bestuur voor de postmarkt

Uit onderstaande link blijkt dat Bleker de ingang van de afgekondigde Algemene Maatregel van Bestuur voor de postmarkt enige tijd heeft uitgesteld.

http://www.beurs.nl/nieuws/binnenland/3084...lijk-uitgesteld

Hoever kan Bleker daarmee gaan? Is het mogelijk dat hij de zaak maanden rekt omdat er nog allerlei aanvullende zaken uitgezocht zouden moeten worden? Of dat de AMvB uiteindelijk zelfs wordt ingetrokken?
Ger

Re: Algemene maatregel van bestuur voor de postmarkt

Dat kan. Sterker nog: als inderdaad alle benodigde gegevens nog niet op tafel liggen, dan moet hij wel. Van een bewindslied wordt verwacht dat er zorgvuldigheid wordt betracht, zoals ze dat zo mooi kunnen noemen. Als hij namelijk de AMvB op 1 januari in zou laten gaan en het zou op 2 januari blijken dat het vanwege nieuwe feiten toch niet handig is en de AMvB aangepast zou moeten worden; dan moet er een hele procedure overheen met veel mensen die er opnieuw weer iets van moeten vinden om de AMvB aan te passen. Beter dan even 2 weken wachten en het dan in laten gaan, dan zit je (hopelijk) in 1x goed.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Bartjes

@ Ger. Het kan dus (eindeloos) gerekt worden. Dat wilde ik weten.

Politiek gaat het hier volgens mij niet om het wel of niet zorgvuldigheid betrachten, maar om de vraag wat zwaarder moet wegen: een zo vrij mogelijke postmarkt of fatsoenlijke lonen en arbeidsvoorwaarden voor de mensen die er werken. De AMvB is ingesteld als een stok achter de deur om te voorkomen dat de nieuwe postbedrijven tot in lengte van jaren het minimumloon en andere gebruikelijke arbeidsvoorwaarden zouden mogen ontduiken (door te werken met Overeenkomsten van Opdracht) en zo ook TNT zouden dwingen tot afbraak van de lonen en arbeidsvoorwaarden van het eigen personeel. Dat is nu echter precies wat we zien gebeuren. TNT wil nu vele duizenden postbodes lozen en door onderbetaalde postbezorgers vervangen. En de nieuwe postbedrijven hebben al verklaard zich niet aan een eventuele AMvB te zullen houden. We zijn hard op weg naar een sociaal verloederde postsector waar straks alleen nog werk is voor armoedzaaiers, tewerkgestelden en mensen die een centje willen bijverdienen.

Als postbezorger bij TNT gaat mij deze sociale teloorgang van de postsector aan het hart.
Ger

@ Ger. Het kan dus (eindeloos) gerekt worden. Dat wilde ik weten.
Je gaat hierbij wel heel erg kort door de bocht door te stellen dat het eindeloos gerekt kan worden. Als ik het goed begrijp (ik heb me niet verdiept in deze specifieke kwestie) ligt de AMvB reeds klaar voor implementatie. Wat nu nog rest is een inwerkingstredingsbesluit. Die kan inderdaad uitgesteld worden, maar als hiervoor niet voldoende reden is, dan is het de taak van het parlement om de verantwoordelijke minister of staatssecretaris hierover kamervragen te stellen en zo nodig te 'dwingen' (middels allerlei pressiemiddelen die er zijn) het besluit alsnog inwerking te laten treden.

Gezien de aandacht die dit hele gebeuren sowieso al krijgt, zullen partijen als SP, PvdA, GL en D66 hier echt wel kien op zijn.
- Jimi Hendrix -
Bartjes

Gezien de aandacht die dit hele gebeuren sowieso al krijgt, zullen partijen als SP, PvdA, GL en D66 hier echt wel kien op zijn.

Dit wordt inderdaad door de linkse partijen plus de PVV scherp in de gaten gehouden. D66 heeft (tegenwoordig) net als de VVD een heilig geloof in de vrije markt. Maar of er ook een kamer-meerderheid zal komen om de AMvB zo nodig af te dwingen...
Bartjes

Voor de duidelijkheid nog even een aanvullende vraag: is het mogelijk dat de AMvB eerst enige tijd wordt uitgesteld (op grond van de te betrachten zorgvuldigheid en mensen die er nog eens naar moeten kijken), en dat daarna (met een eventueel minieme meerderheid in het parlement) wordt besloten de AMvB toch maar niet in te laten gaan?
Bartjes

Vandaag kwam ik een link met veel achtergrondinformatie tegen:

http://www.advokatenkollektief.nl/publicat...agina9_519.html

De vraag uit mijn vorige berichtje blijft evenwel nog staan.
Ger

Bartjes, ik snap dat je hier een persoonlijke betrokkenheid bij hebt, maar ik wil je toch vragen om niet alleen maar linkjes te plaatsen over het onderwerp. Het gaat hier om de vraag wat de status is van een AMvB en hoe daarmee omgegaan kan worden.
- Jimi Hendrix -
Bartjes

Bartjes, ik snap dat je hier een persoonlijke betrokkenheid bij hebt, maar ik wil je toch vragen om niet alleen maar linkjes te plaatsen over het onderwerp. Het gaat hier om de vraag wat de status is van een AMvB en hoe daarmee omgegaan kan worden.

Ik zal het niet meer doen.

Terug naar “Rechtswetenschappen”