sen... schreef:Een "harde rand" waar sterren uiteindelijk tegenaan zullen botsen lijkt mij ook een zeer vreemd idee ja. Dan zou je er vanuit moeten gaan dat die harde rand een vaste volume/ruimte afbakent waarbinnen de materie kan expanderen. Een keiharde, vaste grens als het ware. Op een gegeven moment zou dan alle materie tegen die rand "aan komen te zitten" :shock:
Een andere mogelijkheid zou natuurlijk zijn dat die "harde rand" evensnel in omvang groeit als de expansie van het heelal. Dan zou het in principe oneindig kunnen expanderen. :roll:
Maar dan zit je eigenlijk in een soortgelijke situatie als zónder zo'n rand. :D
Ik zal even wat uitleggen over die zgn. "harde rand" . Stel, stel dat het heelal nou een "harde rand" zou hebben die de ruimte overkoepeld net zoals de wand van een bal(lon) die de lucht binnenin afscherm van de buitenkant. Stel, dat dat zo zou zijn, dan vraag ik mij af van wat voor materiaal zo'n want gemaakt moet zijn?1. Als de rand niet "meegroeid" dat knallen alle sterren en alle materie en keer tegen die rand aan, dus dat is inderdaad een vreemd idee.
2. Als die rand wel meegroeid, dan moet zo'n wand van een oneindig flexibel en tevens hard materiaal gemaakt zijn, zou de rand van steen zijn, dan zou de wand allang verbrokkeld zijn, zou de rand van metaal zijn, dan zou de rand allang langsop gescheurd of gebarsten zijn.
3. Als er een rand zou zijn, dan zou die rand er moeten zijn nog voor de oerknal, m.a.w. dan zou de rand de oerknalsingulariteit omringd moeten hebben, en dat kan ook niet, want voor de oerknal was er geen materie, bovendien zou door de intense hitte alle materie waar zo'n rand van gemaakt is ten tijde van de oerknal onmiddelijk verdampen. Er was nog geen materie, laat staan een hard materiaal voor zo'n rand.
Dus hieruit blijkt dat het heelal nooit een rand kan hebben waar de ruimte ophoud en je niet verder kunt gaan, m.a.w. je kunt oneindig lang door reizen in het heelal zonder een rand tegen te komen.
Maar, als "een heelal" nu zo gekromd zou zijn als het oppervlak van een ballon, dan kun je eeuwig doorreizen en telkens op hetzelfde punt terugkeren, zonder een rand tegen te komen, deze is dan eindig in grootte, maar je kunt altijd rondje blijven draaien.
Maar aangezien de verwachtingen zijn dat wij in een open, voor eeuwig uitdijend heelal leven, sterker nog, we leven in een heelal dat steeds sneller uitdijdt, zul je nooit meer op hetzelfde punt terugkomen. En in dat geval is het heelal mijns inzien oneindig in afstand en omvang.
Dus kan er niets buiten het heelal zelf zijn, daar het oneindig is, alleen de waarnemingshorizon van straling beperkt het verder kijken in het heelal, maar dat is geen definitieve rand, die bestaat niet.