Hoi allemaal,
Ik heb mijn gehele studie eigenlijk nooit echt problemen ondervonden om ergens uit te komen, maar nu is het toch zover.
Ik moet van een auto in statische toestand het zwaartepunt redelijk nauwkeurig bepalen/berekenen. Nu vond ik zelf berekenen al geen optie, want wanneer ik dit zou doen met de momentenstelling moet ik gewichten en maten schatten, waardoor het zwaartepunt verre van nauwkeurig is.
Nu kwam ik met het idee om de wieldruk te meten en aan de hand daarvan de afstand vanaf de vooras te bepalen met de momentenstelling en dit ook zo voor de voor de ligging van het zwaartepunt van voor of achter gezien. Naar mijn idee kan het zwaartepunt dan exact bepaald worden. Hierbij is mijn probleem echter dat ik de hoogte van het zwaartepunt niet te weten kom en die is voor mij redelijk belangrijk.
Hier heb ik dus ook weer over nagedacht en een tweetal ideetjes zijn hieruit gekomen. Aangezien bij het meten van de wieldruk er geen horizontale kracht werkt op het voertuig, wil ik deze introduceren door middel van of te remmen of bijvoorbeeld een bocht te nemen.
Bij het nemen van de bocht is het nadeel dat dit met een redelijke snelheid moet om het rolmoment te bepalen en van daaruit de hoogte van het zwaartepunt. Verder is het nadelig dat wanneer de auto gaat rollen dit tegengehouden moet worden door middel van een constructie of iets dergelijks. Dit beinvloed dus ook de hoogte van het zwaartepunt.
Mijn tweede ideetje was dus bij het remmen van het voertuig. Hierbij moet de vertraging gemeten worden, waardoor de horizontale kracht bekend is. Voordeel hiervan is dat er geen hoge snelheden en scherpe bochten nodig zijn en het zwaartepunt niet beinvloed wordt door een eventuele contructie die ervoor zorgt dat het voertuig niet gaat rollen. Nadeel is dat de wieldruk niet real time gemeten kan worden waardoor dit niet helemaal gaat werken.
Mijn vraag is nu dus of iemand hier een idee over hebt om de hoogte van het zwaartepunt goed te bepalen, want ik heb er lang over nagedacht, maar meer kwam er van mij niet uit. Alvast bedankt