Hallo,
Ik zit nu op 5vwo/technasium en we zijn nu bezig met een opdracht voor Vanderlande.
We moeten een gietijzer ontwerp herontwerpen naar een ontwerp bestaande uit staalplaten.
Ook moeten wij de doorbuiging berekenen. Omdat het allemaal vrij ingewikkeld is heb ik het ontwerp in het programma Autodesk Inventor 2011 gezet en hiermee de doorbuiging berekend.
Nu wou ik met een simpele berekening van een balk proberen te kijken of de berekeningen van het programma overeenkomen met de handmatige berekeningen. Helaas blijkt dit niet te kloppen. Nu is mijn vraag, Waar doe ik iets fout?
Ik heb een balk van 200 bij 50 bij 4 mm genomen die aan beide kanten vast zit. Met een kracht van 20N in het midden. De balk bestaat uit staal (E=207 GN/M^2) Ik heb de doorbuiging berekend met de volgende formules
en
Ik kom nu uit op een verplaatsing van 6,19*10^-5 mm
Als ik het echter met inventor uitreken kom ik uit op een verplaatsing van 0.0148mm...
(onderste deel zit gefixeerd, eerst had de zijde van de balk zelf gefixeerd maar volgensmij kom ik zo dichter bij de situatie van de handmatige berekening?)
Wie kan mij helpen??
Alvast bedankt!