Ik zal, voor ik reageer op wat al gezegd is, mijn antwoorden eerst even overlopen, want de poll kan mijn mening maar deels weergeven. Mijn mening is overigens behoorlijk tentatief...
want ik weet het zelf niet meer
Een gevoel dat een pak Vlamingen delen, denk ik. Anyway:
Wat moet er met Vlaanderen gebeuren?
Ik heb gestemd voor het confederaal model (in deze poll, niet tijdens de verkiezingen, cf. infra). Niet omdat "meer onafhankelijkheid" zo belangrijk is voor mij, maar omdat ik denk dat een terugkeer naar een unitair België onmogelijk is geworden. Ik vind het belangrijk dat we naar een model gaan dat voor België leefbaar is, en waarbij we dit land kunnen behouden, maar waarin er beslissingen genomen kunnen worden. De versnippering van bevoegdheden is het probleem. Over één probleem moet soms op vijf verschillende niveaus gediscuteerd worden, waarbij er vaak een rondje zwartepieten gespeeld wordt met de verantwoordelijkheden.
Het maakt me niet uit of de gewesten "geresponsabiliseerd" worden, of er bepaalde bevoegdheden teruggebracht worden naar het federale niveau. Het maakt de meeste Vlamingen denk ik niet uit waar de zaken beslist worden, als er maar beslist kan worden. Er moet een doordachte verdeling van bevoegdheden zijn. Als dat gebeurt kunnen de overheden volgens mij navenant ingekrimpt worden.
Wat vind U van het groot-Nederland idee, de aanhechting van Vlaanderen bij Nederland?
Dat lijkt me van de regen in de gracht springen. Er wordt nu al geklaagd dat Vlaanderen en Wallonië twee verschillende culturen zijn, aansluiten bij Nederland zou exact hetzelfde probleem opleveren. Vlaanderen zou onder zo'n constructie veel meer verantwoordelijkheid moeten inleveren dan in België het geval is. Ik vind dat een beetje een vreemd idee.
Wat vindt U van de betrokkenheid van de N-VA in dit geheel?
Ik heb niet op de N-VA gestemd, en het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ik dat in de toekomst wel zou doen. Ik kan deels meegaan in de redenering dat er verantwoordelijkheden van het federale niveau naar de gewesten gebracht moeten worden, maar bij de N-VA lijkt dit soms een doel op zich, als tussenstappen richting een onafhankelijk Vlaanderen. Dat laatste werd door Bart De Wever ook in zoveel woorden gezegd. (Dat gezegd zijnde, is dit niet de bepalende factor in mijn stemgedrag, ook al was het het grote thema van de verkiezingen. Maar dit terzijde, want het is niet echt relevant voor deze discussie.)
We hebben maar beperkt zicht op wat er zich aan de onderhandelingstafel afspeelt, maar het lijkt me duidelijk dat het voor iedereen bijzonder moeilijk is om toegevingen te doen. De reacties na de betoging gisteren waren veelzeggend: Bart De Wever vond dat er al meer dan genoeg water bij de wijn was gedaan, straks is het niet meer te drinken, en Flahaut vond dat ze niet zomaar op alle vlak moesten toegeven. De reactie van de CDH was ook weer pure klasse: 't is allemaal de schuld van CD&V en N-VA. Ja, da's constructief! Ik was ook niet speciaal blij met de manier waarop de kiezer de kaarten gelegd had (al vond ik het wel enigszins begrijpelijk), maar het wordt tijd dat men eens aanvaard dat ze zo liggen. 't Is spelen en het risico nemen dat je een slag minder slaat, of het rondje afpassen en herdelen, lijkt me.
Ik heb nog voor de verkiezingen al lachend aangegeven dat ik dacht dat de onderhandelingen meer dan een jaar gingen duren.
En ik dacht dat een nieuwe stembusgang niet lang op zich ging laten wachten. 't Zit er nog altijd in, vrees ik.
Ik neem aan dat je Belg bent, dan is het logisch dat je je eigen land belangrijker vindt. Als Nederlander en dus objectief waarnemer ben ik van mening dat Belgie er slecht aan doet om nu alles overhoop te gooien om Vlamingen en Walen te scheiden.
"Objectief van mening zijn", dat gaat niet. Het is interessant om eens de mening te horen van een waarnemer van buitenaf, maar dat je daardoor meteen een objectieve analyse levert, lijkt me ook maar onzin. Ik kan ook geen objectieve analyse leveren van de Nederlandse politiek.
DePurpereWolf schreef:Het is toch al jaren een probleem? Als ik zo eens kijk naar de lijst van regeringen in Belgie is een vol termijn meer de uitzondering dan de regel. Het is sinds WO2 maar 6 keer voorgekomen.
Het hele politieke stelsel in België werkt niet. Dus ik meen opsplitsen of verenigen, maar niet er tussen in.
Ik denk dat dat een beetje te simpel gesteld is, en bovendien is er in België geen meerderheid te vinden voor die alternatieven. Het politieke stelsel blokkeert regelmatig omdat het een onnodig ingewikkelde warboel van bevoegdheden is, het gevolg van halfslachtige compromissen die mits een pak loodgieterwerk aaneengezet zijn. Het belangrijkste zou moeten zijn om heel dat kluwen enigszins te ontwarren en er wat logica in aan te brengen. (En of zo'n bestel dan federaal of confederaal moet komen te heten, daar lig ik andermaal niet wakker van.)