Hallo,
Ik heb me speciaal geregistreerd om deze vraag te kunnen stellen. Degene die mij kan zeggen waar mijn redenering fout loopt, zal ik zeer dankbaar zijn.
Stel een geïsoleerde ruimte zonder mogelijkheid tot interactie met zijn omgeving. In deze geïsoleerde ruimte bevinden zich 2 stelsels van puntmassa's, S1 en S2. S1 bevat p aantal puntmassa's, S2 q aantal. Voor de puntmassa's van elk van beide stelsels geldt dat ze enkel onderlinge krachten kunnen uitoefenen binnen hun eigen stelsel, waarbij al die krachten conservatief zijn. Geen enkele puntmassa van S1 oefent dus krachten uit op een puntmassa van S2, en vice versa.
Beschouw nu een tijdsinterval van t=0 tot t=T. Gedurende dit tijdsinterval is er precies één puntmassa van S1 die een kracht F12 uitoefent op precies één puntmassa van S2. Volgens de 3e WvN oefent die ene puntmassa van S2 dan een kracht F21 uit op die puntmassa van S1, waarbij geldt dat F12=-F21. Veronderstel dat die puntmassa van S1 een verplaatsing r1 ondergaat, en die van S2 een verplaatsing r2. De arbeid tengevolge van F12 en r1 noemen we W1, en de arbeid tengevolge van F21 en r2 noemen we W2. Ook al is F12=-F21, geldt dit niet voor W1 en -W2. Dus: W1 is niet gelijk aan -W2.
Gezien alle onderlinge krachten van S1 conservatief zijn, heeft S1 als systeem potentiële energie U1. Elke puntmassa van S1 heeft ook kinetische energie, zodat S1 als systeem ook kinetische energie K1 heeft. Stel K1+U1 = E1. Gedurende het tijdsinterval van 0 tot T geldt: delta (K1+U1) = delta E1 = W1.
Met een analoge redenering voor S2 komen we eveneens tot: delta E2 = W2.
En nu komt het: volgens de wet van behoud van energie geldt binnen de geïsoleerde ruimte dat een verandering in energie van S1 gepaard gaat met een even grote maar tegengestelde verandering van energie van S2, dus: delta E1 = -delta E2. En gezien delta E1=W1, en delta E2=W2, moet gelden: W1=-W2.
Dus:
eerst bekom ik: W1 is niet gelijk aan -W2
vervolgens bekom ik: W1=-W2
Beide uitdrukkingen zijn tegenstrijdig. Wie kan mij zeggen waar mijn fout zit ?