Dus opnieuw: waar maak ik hier mijn redeneerfout ?
Op het moment dat je de kracht "aanzet" introduceer je potentiële energie in dat systeem. U1 en U2 zijn dan dus niet meer 0.
Dus opnieuw: waar maak ik hier mijn redeneerfout ?
Prima voorbeeld, waaruit inderdaad blijkt dat W12 niet gelijk is aan -W21. Dus hier zitten we op dezelfde golflengte.bessie schreef:Systeem zonder potentiele energie:
Er hangt een wolk massa's van allen 1 kg in de ruimte, die zelfs elkaar niet beinvloeden. Er is ook een overigens identieke wolk massa's van 2 kg. De systemen beinvloeden elkaar op geen enkele wijze.
Op t=0 is er een kracht tussen twee massa's uit elke wolk. Gedurende 1 seconde heeft m1 een a1 van 1m/s2, en m2 een a2 van 1/2 m/s2. Afgelegde afstanden: s1=1/2.1.1=0,5 m, en s2=1/2.1/2.1=0,25 m. De arbeid die m1 verricht op m2 is W21=F.s2=0,25J, W12 is 0,5J. Dus W12 is niet W21.
De eindsnelheid van m1 is gewoon v1=a1.t=1 m/s, zijn kinetische energie dus 1/2.1.1=0,5 J=W12.
De eindsnelheid van m2 is v2=a2.1=0,5 m/s. Zijn kinetische energie 1/2.2.0,5^2=0,25J=W21.
In principe triviaal natuurlijk, want het verhaal van de twee wolken is niet eens nodig. Er is ook geen enkele reden om te veronderstellen dat de wvbve hier niet op zou gaan, alleen omdat de verrichte arbeiden ongelijk zijn.
Ik begrijp wat je bedoelt: jij vindt dat de interacties tussen beide systemen gedurene die ene seconde ook een potentiële energie vertegenwoordigen.Op het moment dat je de kracht "aanzet" introduceer je potentiële energie in dat systeem. U1 en U2 zijn dan dus niet meer 0.
Als je kracht niet conservatief is, dan kom je met je wiskunde terecht bij W12=W21, of vindt er een energieomzetting plaats zoals bij wrijving.Maar wat doe je dan indien die onderlinge interacties tussen S1 en S2 niet conservatief zijn ? Dan heb je helemaal geen potentiële energie gedeeld door S1 en S2, zodat die vijfde energie die jij introduceert gewoon arbeid is. En dan klopt de wet van behoud weer niet.
Ik begrijp wat je bedoelt: jij vindt dat de interacties tussen beide systemen gedurene die ene seconde ook een potentiële energie vertegenwoordigen.
Zoals je ziet heeft massa 1 een arbeid verricht op massa 2, gelijk 0,25 J. De kinetische energie van massa 2, die nul was in de oorspronkelijke toestand, is veranderd naar 0,25 J.bessie schreef:De arbeid die m1 verricht op m2 is W21=F.s2=0,25J, W12 is 0,5J. Dus W12 is niet W21.
De eindsnelheid van m1 is gewoon v1=a1.t=1 m/s, zijn kinetische energie dus 1/2.1.1=0,5 J=W12.
De eindsnelheid van m2 is v2=a2.1=0,5 m/s. Zijn kinetische energie 1/2.2.0,5^2=0,25J=W21.
Ik hoop dat je nog eventjes verder met mij redeneert, want ik voel dat jij mij de oplossing kunt geven.Dat vind ik niet alleen. Dat is zo. Er is een interactie, er is een afstand, dus is er potentiële energie.