Jaco123
Artikelen: 0

Chloor oplossing terugzuren

Beste mensen,

Ik weet niet of ik dit in het juiste deel van het forum post maar goed.

Ik wil een speciaal oppervalk ontsmetten met een enorme hoeveelheid chloor. Het gaat om een stukje grond met daaropliggend poreus afdekfolie. In dat afdekfolie zit een ziekte die ik wil elimineren en de enige mogelijkheid die ik heb is een chloor oplossing (NaOCl) van 10000ppm. De pH van zo'n oplossing is ongeveer 10,5. Chloor heeft de beste desinfecterende werking bij een pH van ongeveer 6-7. Ik weet dat je geen zuur mag gebruiken in combinatie van Chloor. Komt de pH namelijk onder de 4 dan gaat het gassen. Dat wil ik natuurlijk niet voor mij zelf maar ook voor de mensen die me daarbij helpen.

Hoe krijg ik dat vat veilig naar een pH van ongeveer 6-7. Ik heb al zitten denken om een lage concentratie H2SO4 te gebruiken. Als je dat toevoegd is de kans dat de pH langer dan een seconde onder de 4 komt kleiner dan bij een hoge concentratie. Hebben jullie slimme praktische oplossingen.

Groeten

Jaco
jheusdens
Artikelen: 0

Re: Chloor oplossing terugzuren

je zou de oplossing kunnen maken in een buffer oplossing van azijnzuur geneutraliseerd met NaOH, daarvoor moet je wel sterk azijnzuur hebben (ijsazijn).

Je kan de buffer dan zo prepareren dat de pH boven 4 ligt en in deze oplossing je hypochloriet oplossing te maken.

garantie dat het volledig veilig is geef ik niet en raad je sowieso aan het in een zuurkast te doen, met goede beschermingsmiddelen, labjas, zuurbril en handschoenen.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”