Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
bessie
Artikelen: 0

Re: Technologie

Als de prijs daalt dan blijft de koopkracht gedeeltelijk behouden, maar wanneer de producent ervoor kiest om de prijs even hoog te houden, dan gaat de consument/werknemer er alleen op achteruit.
Dan zal die producent denk ik niet veel meer verkopen.

Nogmaals, ik ben geen econoom, maar zelfs ik kan zien dat je met eenvoudige redeneringen niet ver komt in de economie. Je kan niet zeggen, als dit gebeurt gebeurt dat ook. Als het zo voorspelbaar was zouden er geen crises zijn want dan zou elke regering en elke centrale bank mechanismen vinden om de zaak in evenwicht te houden.

Komt nog bij, dat dit alles slechts een gevolg kán zijn van technocratie, en van de verminderde arbeidsinzet die deze veroorzaakt. Maar dat wil niet zeggen dat die technocratie en die werkloosheid er al dan niet komen?
317070
Artikelen: 0

Re: Technologie

whaha schreef:Alleen wanneer er een nieuwe sector komt voor ongeschoolde arbeid zal de koopkracht op pijl blijven, anders zie ik het nog wel gebeuren dat producten steeds goedkoper worden en er steeds meer arbeiders op straat komen te staan.

Zolang werknemers goedkoper zijn dan machines / robots, zal het ook nog meevallen.
Volgens mij kan juist dat niet blijven duren. Op een gegeven moment ga je met een werkgraad van 0,1% van de bevolking kunnen voorzien voor de volledige bevolking. Wil dat dan zeggen dat 99,9% van de bevolking in armoede gaat leven? Volgens mij helemaal niet, de werkloosheidsuitkeringen zullen gewoon net zo hoog liggen als voor de 0,1% van de bevolking die wel werkt. De productiviteit is er toch.

Die evolutie naar steeds hogere werkloosheidsuitkeringen heeft zich nog niet ingezet, omdat er vooralsnog wel degelijk meer vacatures dan werklozen zijn.
whaha schreef:Rekenen, analyseren, modelleren, faciliteren, inventariseren en nog veel meer kunnen ze beter (= sneller/efficiënter) dan wij, maar geef mij maar eens een goed voorbeeld van een computer die denkt.

Is er al een chatbot geslaagd voor de Turing test? Ik dacht van niet.
Denken is inderdaad moeilijk te definiëren, maar heel wat toepassingen komen al dichtbij. Auto's en andere voertuigen die zichzelf besturen, fotocamera's die glimlachende mensen herkennen, enz.

De eerste onderzoeken die een zelfopgezette Turingtest oplosten slaagden al rond 1980, en de eerste onafhankelijke prijs voor een Turingtest werd al geïnd in 1991. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat willekeurige mensen zelf niet bijzonder intelligent blijken te zijn in het onderscheiden van mens en machine. Er is trouwens een vrij algemene consensus, zowel bij voor- als tegenstanders van de gelijkwaardigheid van mens en AI, dat de Turingtest een slechte test is. Zie bijvoorbeeld wiki en wiki. Enerzijds omdat de Turingtest enkel een functionele test is, anderzijds omdat de Turingtest zelfs die functionele test niet goed doet.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Terug naar “Politicologie en Economie”