OK mijn bericht was niet doorgekomen.
De bovenstaande posts worden tegengesproken door
http://web.archive.org/web/20071018203238/...NUS/magnus.html
1. Het Bernoulli effect gaat niet op in de genoemde vorm. Hoewel de bal draait, is de luchtsnelheid aan alle kanten gelijk en is de statische druk dat dus ook. (Waar ik over druk spreek, bedoel ik statische druk in de zin van Bernoulli).
2. Er zijn twee effecten, één bij lage getallen van Reynolds, één bij hoge. Zij zijn tegengesteld. Aan bal die bij lage snelheden afbuigt naar links kan bij hoge snelheden naar rechts afbuigen.
Wat de meest voorkomende situatie is, wordt niet helemaal duidelijk, maar ik vemoed dat het lagesnelheidseffect het belangrijkst is. De stroming is dan laminair. Door de rotatie wordt een circulatie in de stroming gebracht, die het zelfde werkt als een vliegtuigvleugel. Stroomafwaarts heeft de lucht een zijdelingse snelheidscomponent gekregen (bij de vleugel neerwaarts), en uit impulsbeschouwing volgt dan dat de bal afbuigt in de andere richting.
3. De waarde van Cd heeft wel zijdelings met het magnuseffect te maken, want het gaat min of meer om dezelfde stromingen. Door wrijving heeft de lucht stroomafwaarts een lagere snelheid. Dit is in laminaire stroming goed te berekenen. Het zou kunnen dat uit deze berekening volgt, dat de circulatie (die in laminaire stroming ook goed te berekenen is) een voorspelbare (visceuze) invloed heeft op de magnuskracht. Maar ik ben bang dat dat niet klopt, zie punt 4.
4. De in de link gegeven coefficient, jouw S, draait van teken, terwijl de Cd dat duidelijk niet doet. De overige variabelen in de formule zijn allemaal rechttoe-rechtaan. Let op, dat S normaal gesproken het frontaal oppervlak is, of in elk geval een referentie-oppervlak. Snelheid en hoeksnelheid spreken voor zich.
De waarde van de 'magnuscoefficient' is alleen afhankelijk van het getal van Reynolds. Deze bepaalt of de stroming turbulent wordt (hoge Re) of laminair blijft (lage Re).