Hallo,
ik had een vraagje over units converteren.
Deze vraag had ik ook al op het wiskundeforum gesteld http://www.wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=4277 met een ander simpeler voorbeeldje maar dit is een beetje het verlengde er van.
Ik wil dus proberen om iets van wiskunde en scheikunde te snappen dus had de dummies boeken aangeschaft.
Door de jaren heen heb ik al eens vaker geprobeerd om de boeken door te worstelen maar zonder resultaat.
Mijn mening is dan ook dat dummies boeken absoluut niet voor dummies zijn.
Nu, in een nieuwe (laatste) poging heb ik ook de bijbehorende werkboeken besteld en die zijn er alleen in het Engels maar dat geeft niks.
Het werkboek chemistry for dummies begint eigenlijk vooral met voorbereidend rekenwerk.
Een pittig klusje, want ze rammen er in sneltreinvaart doorheen en geven na ieder nieuw dingetje maar een paar oefenopgaven.
Nu ben ik bij het gedeelte van units converteren aangekomen en daar kan ik echt geen chocola van maken.
Ik hoopte dat ik dit hoofdstuk dan gewoon maar kon overslaan maar als ik verder in het boek kijk, zie ik dat zo'n beetje alle berekeningen precies op deze manier worden uitgewerkt (dus steeds met informatie boven de streep en informatie onder de streep waarbij je het vaak moet omzetten naar iets anders).
Wil ik ooit zelf een scheikundige berekening uitvoeren dan is dit dus blijkbaar het belangrijkste hoofdstuk voordat het echt scheikunde gaat worden.
Mijn vraag is dus of iemand weet hoe je het in hemelsnaam aanpakt.
De dummies boeken zijn voor mij echt te moeilijk.
Van kilo's naar engelse ponden en dat soort dingen kom ik nog wel uit (zonder hun formule toe te passen met dingen onder en boven een streep want dat maakt het alleen verwarrender vind ik) en ook de decimalen zowel naar links en naar rechts begin ik onder de knie te krijgen maar dat meervoudig converteren begrijp ik echt niets van en zeker niet als er nog tweetjes en drietjes boven komen te staan waarbij je in het ene geval het drietje wel serieus moet nemen en in het andere geval weer niet.
Om een voorbeeld van een oefenopgave te geven:
Een student meet een stukje metaal en komt op 0,5 lbs per kubieke inch en moet dit omzetten naar g/mL.
Antwoord:
0,5 lbs/1 in^3 x (1 in/2,54 cm)^3 x 1 cm^3/1mL x 1 kg/2,2 lbs x 1000g/1kg = 0,014g/mL.
Je hoeft het niet proberen uit te leggen hoor want 2 stappen lager begrijp ik het al niet maar ik moet dus op de één of andere manier stapsgewijs uiteindelijk dit soort berekeningen begrijpen.
Ik gebruik al brugklas boeken om dingen op te zoeken maar ik snap gewoon echt niet wat er nou gebeurd in zo'n berekening en hoe je in vredesnaam kubieke centimeters kunt vermeninvuldigen met kilo's.
Ook begrijp ik niet waarom je soms de macht van 3 wel moet uitvoeren en soms dus niet.
De persoon die me gisteren antwoordde op het wiskunde forum zei me: "de 3 hoort bij de eenheid en niet bij het getal".
Nou goed, het wordt een heel boekwerk zo.
Bestaat er ergens iets waar ik me dit soort materie kan eigenmaken?
Een website of een boek of wat dan ook?
Of is deze materie zo makkelijk dat ik blijkbaar gewoon niet geschikt ben voor het hogere rekenwerk?