Hallo,
Mijn lessen natuurkunde zijn al lang in de vergetelheid geraakt, vandaar deze noodkreet op dit forum. Korte achtergrond van mijn vraag:
1) op 20-12-1942 is een Engelse vliegtuigbom ingeslagen in het Venlose stadsdeel Blerick.
2) Meerdere getuigen hebben gezien dat het projectiel onder een relatief vlakke hoek naderde, de hoeken variëren tussen de 15-30 graden t.o.v. de grond
3) Na de bominslag zijn dunne scherven gevonden > dat wijst op óf een 4000 lbs óf 2000 lbs (luchtdruk)bom, cylindrisch vormgegeven (diameter zie hieronder).
Mijn boerenverstand zegt dat dit projectiel óf op lage hoogte met normale vliegsnelheid is afgeworpen óf op grotere hoogte, maar dan met een hogere vliegsnelheid.
De uitdaging
Is het mogelijk om in bijvoorbeeld Excel een soort rekenmodel met grafiekje te maken die mij in staat stelt, om op basis van de volgende (theoretische) variabelen enkele mogelijke valbanen van een vliegtuigbom te berekenen? Ik hoop zo te kunnen aantonen dat 1 v/d 2 onderstaande projectielen inderdaad onder een relatief vlakke hoek kan inslaan bij vliegsnelheden binnen onderstaande marge:
gewicht van de bom : óf 1800 kg, diameter 76 cm, 280 cm lang of 800 kg, diameter 47 cm, 250 cm lang
voorwaartse vliegsnelheid : tussen de 350 - 450 km/uur
inslaghoek : tussen 15-30 graden t.o.v. grond
Ik besef dat de (mij niet bekende) luchtweerstand van de bom en/of eventuele tegenwind hierin niet zijn meegenomen, maar wel weet ik dat de bommen niet erg aerodynamisch vormgegeven waren.
Wie o wie biedt hulp bij dit voor mij zo intrigerende vraagstuk? Bij voorbaat enorm bedankt, het is voor een historisch onderzoek.
Met vriendelijke groet,
drs. Marcel Hogenhuis