Naar aanleiding van een vraag over ingeslagen vliegtuigbommen en het naderhand lezen van een Nano-minicursus mbt zg g-krachten rijzen er bij mij de volgende vragen uitgaande van de begrippen:
versnelling van de zwaartekracht ca. 9.8 m/sec2 en gebruikt bij vrij vallende objecten en vroeger genoemd g,nu weer a (accelaration) en mogelijk ook weer verward met de gebruikte g in de vliegtuig- en ruimtevaartindustrie
en
middelpuntvliedende (centrifugaal) kracht, uitgedrukt in g ,welke wordt gebruikt bij optredende krachten,gericht vanuit het centrum van de draairichting en zowel versnellend als gelijkmatig kan werken als je met een constante kracht door een bocht gaat,hetzij in een zweefmolen op een vast toerental of een straaljager met een vaste bochtsnelheid (ik neem aan dat dit ook mogelijk is).
Kun je deze twee krachten wel met elkaar in verband brengen,omdat de eerste (a) gebonden is aan een constante waarde van 9.8 m/sec (hoe hoog je ook zit) en de tweede ( g) welke door mechanische kracht (motor) wordt aangedreven en waarden kan bereiken, welke men vergelijkt met de versnelling van de zwaartekracht.
Die g is dus een variabele en kan x maal a zijn en zowel een constante als een varibele kracht zijn.
Of bestaat er het verband van het gezamenlijk optreden van zowel de a -kracht verticaal naar beneden en de g-kracht in de asrichting van de draaiing.
Zit je in een zweefmolen ,dan wel in een straaljager,dan voel je naar mijn idee een gelijke a van 9.8m/sec2 in combinatie met de g in een ca. haaks op de a-kracht gerichte centrifugale kracht in een constante of versnellende waarde.
Dan nog de SI-eenheid s,aan de samenstelling werd jaren gewerkt door geleerden
De eenheid s wordt gebruikt voor "de afgelegde weg" ook voor "de seconde" als tijds-eenheid en voor nog een derde eenheid -die ik nu niet paraat heb. Is dan toch weer verwarrend.
De s is wrs afkomstig van spanne ,overspanning ,overbrugging,ed.of span (engels);kan ook weer verwarrend werken omdat er ook een tijdspanne bestaat en in de aanloop een span in een lengtemaat wordt bedoeld.
en dezelfde s voor second (ook weer engels,maar haast europees)
zou ook voor speed kunnen gelden ,maar dat werd v voor velocity