Blender
Artikelen: 0

Proeven die tot het huidige atoom model hebben geleid

Hi,

Ik had graag geweten welke proeven m'n vroeger deed om de resultaten te bekomen waaruit men kon afleiden dat een specifiek atoom verschillende energie niveaus heeft. Zodat men wist dat een elektron van het éne niveau naar het andere springt en hierbij een foton afgeeft (zie illustratie). Dus de praktische kant van het verhaal waardoor Bohr zijn model voor een atoom heeft kunnen uitdokteren, en vervolgens Sommerfeld dat voor meer complexe atoom structuren.

Tot hiertoe begrijp ik dat Ernest Rutherford ontdekte dat atomen een kern hadden met elektronen rond, doordat m'n goudblaadjes te bestraalde met deeltjes. Maar wat deden ze hierna waardoor m'n de energie niveaus vond?

Afbeelding
ZVdP

Re: Proeven die tot het huidige atoom model hebben geleid

Door emissie- of absorptiespectra van ijle gassen te bekijken, zie je dat er discrete lijnen optreden. Zoals je hier kan zien voor waterstof.

Dit wijst dus in de richting dat de elektronen slechts discrete energieniveaus kunnen bezetten.

Eén manier, die vroeger gebruikt werd denk ik, is om een buis met een gas te vullen, een elektrische ontlading hierin te veroorzaken en daarna het emissiespectrum van het gas te bestuderen, dat door deze ontlading werd geëxciteerd.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Blender

ZVdP schreef:Door emissie- of absorptiespectra van ijle gassen te bekijken, zie je dat er discrete lijnen optreden. Zoals je hier kan zien voor waterstof.

Dit wijst dus in de richting dat de elektronen slechts discrete energieniveaus kunnen bezetten.

Eén manier, die vroeger gebruikt werd denk ik, is om een buis met een gas te vullen, een elektrische ontlading hierin te veroorzaken en daarna het emissiespectrum van het gas te bestuderen, dat door deze ontlading werd geëxciteerd.
ok, bedankt ZVdP.

btw net even 'Bohr model' gecheckt op wikipedia en het is zoals je het zegt, ik had gedacht dat er misschien nog een andere manier was.

However, late 19th century experiments with electric discharges through various low-pressure gases in evacuated glass tubes had shown that atoms will only emit light (that is, electromagnetic radiation) at certain discrete frequencies.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bohr_model
thermo1945

De proeven van Rutherford leidde tot het idee van een kern en elektronen

De proeven van de Zwitserse arts Balmer leidden tot het eenvoudige Bohrmodel.

De proef van Zeeman leidde tot de fijnstructuur door toepassing van magnetische velden.

Uhlenbeck en Goudsmid (of t) leidden tot de ontdekking van de spin.
Blender

Hi 'Bartjes' de pdf's waren inderdaad erg nuttig, ik heb er nog "X-ray spectroscopic experiments Henry Moseley" uitgehaald om toe te voegen aan het lijstje van 'thermo1945'
Bartjes

Hi 'Bartjes' de pdf's waren inderdaad erg nuttig, ik heb er nog "X-ray spectroscopic experiments Henry Moseley" uitgehaald om toe te voegen aan het lijstje van 'thermo1945'

Graag gedaan. ;) Ik heb ze zelf ook pas op het internet gevonden, interessant werk.

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”