Kan iemand mij helpen om de minimale dikte van een staalkabel te berekenen?
Het gaat om een auto van 20 kN die hangt aan een staalkabel (mag gezien worden als een stang), nu is de vraag wat de minimale dikte van de staalkabel moet zijn zonder dat deze het begeeft.
Is dit te berekenen met sigma = F / A ? en moet je dan bij sigma de treksterkte van staal invullen?
Leveranciers van staalkabel hebben deze (standaard)-informatie steeds beschikbaar, google eens even rond.
Voor hijswerktuigen dien je vooral af te gaan op leveranciersgegevens ipv. zelf aan het rekenen te slaan (wat natuurlijk steeds mag ter controle, maar naar veiligheid bij zo'n standaard zaken ben je beter/sneller met een tabelletje vanop zo'n website).
Treksterkte = Rmax, ik zou zelf liever rekenen met de vloei- of proportionaliteitsgrens Rp0.2, maar staalkabels hebben geen typische waarden zoals constructiestaal doch zijn veel sterker.
A = sommatie van de verschillende doorsneden van de vezels! kabel 6x36 wil bijvoorbeeld 6 strengen van 36 vezels zeggen (dus 216 doorsnedes), maar deze hebben niet noodzakelijk elk dezelfde sectie!
Indien de kabel als een stang gezien mag worden (zowel qua doorsnede als qua materiaal) dan is de benodigde doorsnede A inderdaad F over sigma (in dat geval, en voor standaard-constructiestaal = 235 Mpa , gedeeld door minstens 1.5).
Als je op de officieele kabeltoer gaat,mag je met veel hogere spanningen werken,maar wel een veiligheidsnorm erop zetten,welke in de werktuigbouw wel in de koers van 3-5 kan gaan,afh. gebruik materiaal;kabels ondergaan regelmatig dyn. belastingen,bij een hangbrug andere dyn.belastingen.
Diameter
De keuze voor een diameter hangt veelal samen met de gewenste breeksterkte van een kabel. Hierbij geld voor éénzelfde constructie: hoe dikker, hoe sterker.
Een kabel meten doet u op het punt waar de staalkabel het meest rond is:
Treksterkte
De treksterkte van een kabel wordt uitgedrukt in N/mm2.
Momenteel zijn de volgende treksterkten verkrijgbaar:
1560 N/mm2
1760 N/mm2
1960 N/mm2
2160 N/mm2
Bij een hogere treksterkte neemt de weerstand tegen vermoeiing af.