Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
WT 37
Artikelen: 0

Nemesis (bruine dwerg) alleen waarneembaar in infrarood?

Ik weet dat de meeste mensen sceptisch staan omtrent 2012 (ik stond er tot voor kort ook zeer sceptisch tegen), onlangs heb ik echter een zeer interessant radioprogramma gehoord ( het staat ook op youtube, alleen heb je wel bijna 2 uur nodig om het volledig uit te luisteren, hier heb je de link --> http://www.youtube.com/watch?v=cosAG7JKd5Y )

Het gaat erom dat Nemesis geen planeet zou zijn maar een bruine dwerg. De man die zijn verhaal doet in dit interview heeft een paar zeer interessante punten naar boven vind ik, als je interesse hebt in het onderwerp is het zeker de moeite om 2 uur te luisteren.

Hij vertelt ook o.a. dat het zo moeilijk is om Nemesis te zien omdat een bruine dwerg een zeer koud object is, één vraagje hieromtrent, wil dit zeggen dat je dit object dus niet niet kunt waarnemen met een gewone telescoop, maar enkel in infrarood? Ik wil het wel graag geloven wat hij vertelt maar als ik het niet kan waarnemen vind ik dat namelijk nogal moeilijk.
317070

Re: Nemesis (bruine dwerg) alleen waarneembaar in infrarood?

Nemesis is nog nooit waargenomen, in geen enkel spectrum. De aanwijzingen dat hij zou bestaan zijn bovendien bijzonder zwak.

Het spectrum waarin je bruine dwergen kunt waarnemen hangt af van de soort bruine dwergen. Sommige kun je inderdaad in het infrarode deel waarnemen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Math-E-Mad-X

WT 37 schreef:Ik weet dat de meeste mensen sceptisch staan omtrent 2012 (ik stond er tot voor kort ook zeer sceptisch tegen), onlangs heb ik echter een zeer interresant radioprogramma gehoord ( het staat ook op youtube, alleen heb je wel bijna 2 uur nodig om het volledig uit te luisteren, hier heb je de link --> http://www.youtube.com/watch?v=cosAG7JKd5Y )

Het gaat erom dat Nemesis ( ook wel planeet X of nibiru genoemd door sommigen) geen planeet zou zijn maar een bruine dwerg. De man die zijn verhaal doet in dit interview heeft een paar zeer interessante punten naar boven vind ik, als je interesse hebt in het onderwerp is het zeker de moeite om 2 uur te luisteren.

Hij vertelt ook o.a. dat het zo moeilijk is om Nemesis te zien omdat een bruine dwerg een zeer koud object is, één vraagje hieromtrent, wil dit zeggen dat je dit object dus niet niet kunt waarnemen met een gewone telescoop, maar enkel in infrarood? Ik wil het wel graag geloven wat hij vertelt maar als ik het niet kan waarnemen vind ik dat namelijk nogal moeilijk.
Zou je misschien kort kunnen samenvatten waar dit over gaat, wat nemesis is, en wat dit met 2012 te maken heeft?

Ik denk dat ik niet de enige ben hier die geen zin heeft om een twee uur lange video te bekijken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Jan van de Velde
Moderator

Laten we eens veronderstellen dat "X" ons zonnestelsel binnendringt met de snelheid waarmee de Andromedanevel de Melkweg nadert, want om allerlei redenen mogen we denk ik nauwelijks veronderstellen dat een object van binnen de melkweg t.o.v. ons zonnestelsel een relatieve snelheid van meer dan 400 000 km/h zou hebben?

Om over een jaar dan onze planeet te naderen met die snelheid zou "X" dan toch al in de buurt moeten zijn, dwz ergens in de regio Neptunus.

Een bruine dwerg heeft een massa van 13-80 maal Jupiter's massa. Waarnemen is dan geen kwestie van infrarood o.i.d. meer, maar een kwestie van merkbare zwaartekrachtseffecten op banen van planeten in ons zonnestelsel. En zoiets blijft niet lang onopgemerkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”