Een foetus/baby heeft in de placenta twee slagaders en één ader.
Waarom heeft die twee slagaders, als één ader ook voldoet?
Moderator: ArcherBarry
Dit vind ik wel een kortzichtig antwoord .Wouter_Masselink schreef:Omdat het zo is. Waarom heb je niet drie benen?
Waarom vragen (als in waarom is iets zoals het is) zijn niet te beantwoorden. 'Hoe' vragen zijn wel te beantwoorden.
Voor u kan dit misschien een onzinnige vraag zijn, maar voor een jonge/meisje van 15 jaar kan dit een zeer belangrijke (levennoodzakelijke) vraag zijn, en verdient dus een gepast en wetenschappelijk getint antwoord vind ik naar mijn bescheiden mening. Ook al leidt dit niet meteen naar een antwoord die hij/zij in gedacht had.Wouter_Masselink schreef:waarom iets is zoals het is, is een onzinnige vraag in de biologie. Verder dan -omdat dit evolutionair het gunstigste is- kom je eigenlijk niet.
Kort door de bocht komt het er op neer dat aanpassing x voor de meeste nakomelingen zorgt. Dat is alles. Dit is niet iets waar de TS (naar mijn bescheiden mening) op uit was. Een vraag over de functies van slagaders, aders, bloed toevoer capaciteit etc. zijn vragen die tot concretere antwoorden kunnen leiden.
..omdat een (bijv) foetus in verhouding meer moet opnemen dan afgeven?Hetzelfde als de functie van 1 slagader alleen met de dubbele capaciteit.
Helemaal correct!aminasisic schreef:maar ehm op plaatjes is de ader bijna twee keer zo dik;
die heeft dan toch ook een 'dubbele' capaciteit....
aminasisic schreef:
Ik heb het een en ander op internet gelezen,
er staat dat de twee slagaders het "vervolg" zijn van de beenslagaders..
http://www.nvon.nl/biologie/algemeen/embryonale_bloedsomloop
Is dit een mogelijke verklaring..?
[/quote
Wederom is dit een juiste vaststelling.