Bij de evolutie van draagraketten gaat het vooral om gewichtsbesparing, electronica en betere motoren met een hogere
specific impuls. Ook wordt meer vastebrandstof gebruikt voor boosters. Dat gebeurde overigens in de jaren zestig al bij de Titan 3 (en diverse militaire raketten). Daarna de Titan 4 en space shuttle en daarna met kleinere boosters bij de Atlas, Delta, Ariane 4 en Japanse en Chinese raketten. Ook zijn er enkele kleine draagraketten die alleen vaste brandstof gebruiken om kleine satellieten te lanceren. Nu heeft de Ariane 5 grote boosters die, net als bij de space shuttle, het overgrote deel van de stuwkracht leveren.
De space shuttle is niet meer dan een eenmalig buitenbeentje en is zeer inefficient omdat om iets in een baan om de aarde te brengen of mensen en goederen naar het ISS te brengen ook die enorme massa van de shuttle orbiter naar dat punt gebracht moet worden. De benodigde stuwkracht en brandstof is daardoor vele malen groter dan als men een "gewone" draagraket zou gebruiken voor alleen de nuttige lading. Bovendien kan de shuttle niet onbemand vliegen. Het veel gebruikte argument dat de shuttle orbiter hergebruikt kan worden is niet relevant omdat het immers hergebruik van hoofdzakelijk overbodige ballast betreft. Ook het argument dat de shuttle nodig was voor het ISS is onjuist: De Russiche Proton raket heeft de grootste en zwaarste modules gelanceerd en zo'n gewone draagraket had ook de andere stukken op dezelfde wijze kunnen lanceren en koppelen. Het ISS werd overigens pas gebouwd 20 jaar na ingebruikname van de shuttles. Het shuttle idee stamt uit de jaren zestig toen men op TV de Thunderbirds kon zien en blijkbaar zelfs volwassenen dachten dat zoiets een goed idee was. De beslissing om met de space shuttle verder te gaan werd genomen in 1972, voor de eerste oliecrisis, toen energie nog spotgoedkoop was.
Ook interessant vind ik de varianten op de Space Shuttles als de Boeing X40 etc. en de SHLV's of zoiets.
Boeing X40 ? Of bedoel je soms de X-37b ? Dat is geen draagraket maar wordt gewoon met een Atlas raket gelanceerd als iedere andere satelliet. Dit is overigens een militair project waarvan niemand weet wat het doel is.
Sinds het ongeluk met de shuttle Columbia in 2003 wordt er al gewerkt aan Ares 1 en Ares 5 maar de voortgang is bedroevend. President Obama heeft de Ares 1 stopgezet en over de Ares 5 is de discussie nog gaande. Als alternatief voor de Ares 5 stellen sommigen voor om iets te maken zoals in dat youtube filmpje. In de USA draait veel om politiek. De congresleden en senatoren van diverse staten hebben vanwege werkgelegenheid, en dus stemmen, belang bij zo'n variant omdat hun bedrijven dan voort kunnen blijven produceren. Een nieuw maar beter concept dat naar bedrijven in andere staten gaat wordt dan zoveel mogelijk tegengewerkt. Ook NASA, en de staten die werkgelegenheid bij NASA hebben, proberen te vermijden dat commerciële raketten zoals Atlas, Delta of Falcon 9 gebruikt gaan worden voor bemande ruimtevaart, zoals Obama terecht wil.
Hydrogen economy is a Hype.