Remont
Artikelen: 0

Fosfor, bodemsoort en uitspoeling

Beste allen,

Ik heb een vraag aangaande mijn afstudeeronderzoek.

Even kort uitgelegd:

Voormalige landbouwgrond wordt omgetoverd tot een waterstroom. Hierbij kan het zijn dat de nutrienten uit dit voormalige landbouwgebied uitspoelen richting een meer met een bijzonder natuurlijk evenwicht.

Probleem is dat ik nog niet weet wat de huidige hoeveelheid fosfor in het landbouwgebied is. Het gaat om grasland wat (voor zover ik weet) bemest wordt.

Het gaat niet om een hard stromende waterstroom, enkel een recreatiesluis. Het grootste probleem lijkt windopzet te worden. Hierdoor zal het gebied “vol” stromen en als de wind gaat liggen de nutriënten wellicht meevoeren richting het meer.

Ik heb meerdere vragen hierbij:

1) Wat is de relatie tussen bodemsoort en uitspoeling/opslaan van fosfor (dus welke invloed heeft zandbodem/kleibodem/veenbodem hierop)

2) Hebben jullie een idee over de hoeveelheid van de uitspoeling van de bodem? Dus niet alleen in stilstaande toestand maar ook na aanleiding van de windopzet.

3) Zou de fosfor ook kunnen wegspoelen richting de bodem na aanleiding van wegzijging?

Aangezien ik een leek ben op het gebied van natuurkunde/scheikunde gooi ik het hier even op het forum, zo hoop ik wat meer inzicht te krijgen in gevolgen.

Groeten,

Rémon

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”