Shadow
Artikelen: 0

Re: Derde wet van newton

aadkr schreef:Begrijp je de derde wet van Newton?

Laten we als voorbeeld een persoon nemen die op de grond staat ( de persoon staat stil), en die persoon heeft een massa van 80 kg. Neem g=9,8

Op de persoon werkt dan een zwaartekracht in van F(z)=m.g =80 . 9,8 =784 N.

Wat is hiervan nu de reactiekracht ,en waar grijpt deze aan ?

Mijn gevoel zegt normaalkracht maar dat kan niet...

want normaalkracht is de reactiekracht op het gewicht...

Hm, heb geen idee wat de reactiekracht op de zwaartekracht kan zijn.
aadkr
Pluimdrager

scan0005
scan0005 734 keer bekeken
Als we de persoon even voorwerp A noemen, en de aarde noemen we voorwerp B , dan geldt dat als voorwerp A een zwaartekracht op voorwerp B uitoefent van 784N , dan zal op zijn beurt voorwerp B op voorwerp A ook een zwaartekracht uitoefenen van 784 N. Deze beide krachten liggen op dezelfde werklijn , zijn altijd tegengesteld gericht en zijn even groot . Ook geldt dat als de actiekracht een zwaartekracht is , dan moet de reactiekracht ook een zwaartekracht zijn.

Actiekracht en reactiekracht moeten van de zelfde soort zijn . Is de actiekracht een contactkracht ,dan is de reactiekracht ook een contactkracht. Is de actiekracht een elektrische kracht , dan is de reactiekracht ook een elektrische kracht.

De derde wet van Newton houdt dus het volgende in:

Als voorwerp A een kracht uitoefent op voorwerp B , dan zal voorwerp B een even grootte kracht uitoefenen op voorwerp A.

De ze beide krachten liggen op dezelfde werklijn , zijn even groot en tegengesteld gericht, en de beide krachten zijn van dezelfde soort.

(dus is de actiekracht een zwaartekracht , dan kan de reactiekracht nooit een contactkracht (normaalkracht ) zijn.

Die reactiekracht is dan ook een zwaartekracht.
Shadow

Oowjaaa.... xD

Wow bedankt voor alle moeite .... dit verklaart echt een hoop . xD

Ik had alleen nog nooit van een contactkracht gehoord,

is de kracht op de luchtmoleculen ook een contactkracht?

En mijn probleem kun je misschien zo zien:

Je staat voor een muur en je kan er niet doorheen omdat de kracht die je horizontaal uitoefent omdat je vooruit gaat even groot is als de reactiekracht? Dit geldt toch eigenlijk ook voor luchtmoleculen?
bewegen
bewegen 730 keer bekeken
En op deze manier zit je toch vast in een krachtenevenwicht?
Shadow

Ow wacht...

ik zie al wat ik fout doe

de krachten met de grond waren niet evengroot...

en toch klinkt dat (voor mij) niet logisch

want de kracht van de grond moet toch even groot zijn als de kracht die je vooruitkomt,

en die is dan weer evengroot als de kracht die tegen de luchtmoleculen aankomt

en die geven dan weer een evengrote kracht terug....?

Het begint een beetje op een cirkelredenering te lijken xD
aadkr
Pluimdrager

scan0006
scan0006 731 keer bekeken
Stel dat de persoon met 1 vlakke hand tegen de muur duwt, en een horizontale kracht op de muur uitoefent van 100N naar rechts gericht. Dan zal de muur op zijn beurt op de vlakke hand een normaalkracht uitoefenen die horizontaal naar links is gericht en ook een grootte heeft van 100 N.

De persoon is in evenwicht . Dat betekent dat de algebraische som van alle horizontale krachten die op de persoon werken gelijk aan nul moeten zijn.

De vloer zal dan op de onderkant van de schoenen een horizontale wrijvingskracht uitoefenen die naar rechts is gericht en ook een grootte heeft van 100 N. Op zijn beurt zal de onderkant van de schoen dan een horizontale wrijvingskracht op de ondergrond uitoefenen die horizontaal naar links is gericht en ook een grootte heeft van 100 N.
Shadow

Hm maar stel dat je nu beweegt doordat je harder tegen de muur duwt:

1. Grotere kracht naar rechts

2. Grotere kracht op jou

3. Dus grotere kracht op de vloer

4. En dan weer een grotere kracht op jou

Nu kom ik tot de conclusie dat je alleen kan bewegen als punt 3 niet mee verandert....?

Maar die móet wel mee veranderen toch?
Bijlagen
post_5137_1301516864_thumb
post_5137_1301516864_thumb 728 keer bekeken
aadkr
Pluimdrager

Stel dat de wrijvingscoefficient tussen de zolen van je schoen en de ondergrond = 0,2

De maximale optredende wrijvingskracht ,die de ondergrond op je schoenzolen uitoefent is dan

Fw(max)=f .F(N)=0,2 . 784 = 156,8 N.

Als de persoon nu met zijn vlakke hand tegen de muur drukt, en deze kracht is 200 N , dan zal de muur op zijn vlakke hand een horizontale kracht uitoefenen naar links gericht en een grootte heeft van 200 N.

Dan zal de wrijvingskracht die de ondergrond op de schoenzolen uitoefent en horizontaal naar rechts is gericht maximaal worden en een grootte hebben van 156,8 N.

Nu is er in horizontale richting geen krachten evenwicht meer. Op de persoon werken nu 2 horizontale krachten, 1 kracht van 200 N naar links en 1 kracht van 156,8 N naar rechts . Het gevolg is dat de persoon onderuit glijd. Zijn schoenen glijden naar achter toe weg.
Shadow

Maar in zo'n situatie 'vervalt' de derde Wet van newton bij de voeten/grond ?!
aadkr
Pluimdrager

Zeker niet.!

De beide rood getekende wrijvingskrachten zijn nu allebei 156,8 N .

De derde wet van Newton blijft gelden.

Met contactkrachten bedoel ik krachten die voorwerp A op voorwerp B uitoefent en andersom als voorwerp A in fysiek contact is met voorwerp B.

De zwaartekracht, elektrische kracht en de Lorentz kracht zou ik krachtwerking op afstand willen noemen.
Shadow

De beide rood getekende wrijvingskrachten zijn nu allebei 156,8 N .

Hoe komt het dat de kracht die de muur op je uitoefent niet even groot is als de kracht die je uitoefent op de grond?

En gelieve niet redeneren vanaf de grond gezien... xD

want anders kan je zeggen:

de 'reactie'kracht van de grond is maximaal 156,8 N dus er kan ook niet meer dan 156,8 N daarop werken.

Of klopt dat sowieso niet?
aadkr
Pluimdrager

De kracht die de muur op je vlakke hand uitoefent en horizontaal naar links is gericht , heeft toch niets te maken met het gewicht .Het gewicht is de kracht die de persoon op de ondergrond uitoefent, en is vertikaal naar beneden gericht en heeft een grootte van 80 .9,8 = 784 N. Op zijn beurt zal dan de ondergrond een vertikale kracht omhoog uitoefenen op de schoenen van de persoon en heeft ook een grootte van 784 N . Deze kracht noemen we de normaalkracht.
Shadow

Hm sorry misschien was het niet heel duidelijk wat ik bedoelde, maar ik had het niet over het gewicht.

Ik bedoelde dat de wrijvingskracht even groot is als de 'duwkracht'.
aadkr
Pluimdrager

De wrijvingskracht is even groot als de duwkracht zolang de grootte van de duwkracht maar niet groter wordt dan de maximale waarde die de wrijvingskracht kan aannemen. Zolang de duwkracht maar kleiner is dan de maximale waarde van de wrijvingskracht, zal de grootte van de wrijvingskracht altijd even groot zijn als die duwkracht. Maar dit heeft niets te maken met de derde wet van Newton. Bij de derde wet van Newton moeten beide krachten van dezelfde soort zijn.

Met andere woorden : Wrijvingskracht en duwkracht zijn niet van dezelfde soort.

Als je het goed vindt, gaan we morgenavond verder . Dan zal ik nog wat rekenvoorbeelden geven wat betreft die derde wet van Newton.
Shadow

Die rekenvoorbeelden hoeven niet.

Ik snap het nu (helemaal).

Heel erg bedankt voor alle moeite!

Terug naar “Klassieke mechanica”