Ik moet voor mijn masterproef een oven proberen te isoleren. Deze oven in 75 meter lang en 4.6meter diameter. Deze is onderverdeeld in een droogoven(45m) en een brandoven(30m). De temperatuur aan de binnenzijde van de brandoven bedraagt 1300graden en aan de buitenzijde 400graden. Het is mijn bedoeling om binnenin de brandoven een binnenring aan te brengen, deze te bekleden met vuurvaste stenen en tussen de binnenring en de eigenlijke ovenwand te isoleren. Het werken met warmtewisselaars of recuperatie van de 400graden is niet evident daar ik de warmte nergens echt nog nodig heb en de oven roteert. De binnenring kunnen we bevestigen met inox 310 wat bestand is tegen extreme temperaturen. Het is nu de bedoeling dat ik ga bepalen uit welk materiaal ik de binnenring zou vervaardigen. De vuurvaste stenen hebben een warmtegeleidingscoëfficient van 0.25W/m.K. en de buitenring is st37. Ik zou dus willen weten wat de temperatuur is die mijn binnenring zal krijgen wanneer ik deze incapsel met isolatiemateriaal. Aan de hand hiervan kan ik bepalen wat mijn materiaal moet worden en dus ook tegen welke temperatuur mijn isolatiemateriaal bestand moet zijn.
Kan iemand me helpen bij het berekenen van de temperatuur van de binnenwand na het aanbrengen van isolatie? Ik weet namelijk niet echt hoe ik hieraan moet beginnen.
Mvg
Jan