Ik las laatst dat Facebook gewaardeerd is op $ 65 miljard, maar liefst 162x de winst van facebook in 2010. Een normaal mens zou toch niet 162x de jaarwinst investeren in een bedrijf, zou je denken. Het zelfde gaat op voor Twitter, LinkedIn en zo meer: Veel bedrijven vinden het belangrijk om er 'iets' mee te doen, zonder te weten wat. Die hausse verklaart naar mijn idee ook de winst. Maar dan nog: 162x de jaarwinst als waarde is geen reëele waarde.
Voor Twitter geldt hetzelfde verhaal: Het zou $ 10 miljard waard zijn, terwijl het in 2010 nog verlies leed (uiteindelijk positieve cijfers door een kapitaalinjectie).
Het doet mij een beetje denken aan de bubble van de jaren '90. Nu is het zo dat -in tegenstelling tot de jaren '90- Facebook, Twitter en vast ook wel LinkedIn winst maken, maar iets wat zo snel groeit als gevolg van een hausse, kan ook heel snel weer in elkaar storten. En dan krijg je nevernooit meer die mega-investering terug.
Nu ben ik geen economisch wonderkind -verre van-, maar stevenen we nu niet met zijn allen gezellig af op een nieuwe bubble?