OFrank
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 14:05

Paraboolvlucht

Hallo,

Voor ons profielwerkstuk doen wij onderzoek naar paraboolvluchten. Dit zijn vluchten waarin een vliegtuig een paraboolvormige figuur aflegd. In de top van de parabool ondervindt men gewichteloosheid.

Hieronder is een grafiek met vrij betrouwbare gegevens weergegeven, waarin het een en ander van de paraboolvlucht duidelijk wordt.

Afbeelding

Echter kunnen wij niet verklaren waarom er een tijd van ongeveer 5 seconden zit tussen het punt 'injection' en het moment van microgravitatie.

Dus daarom de vragen:

- Wat is de verklaring voor deze tijdinterval?

- Is dit d.m.v. een formule of berekening toe te lichten?

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.240
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

Re: Paraboolvlucht

Het kan natuurlijk gewoon aan het meetapparaat liggen.
Gebruikersavatar
shimmy
Artikelen: 0
Berichten: 1.450
Lid geworden op: di 21 mar 2006, 17:16

Re: Paraboolvlucht

Het antwoord is vrij simpel. Het punt van injection is het moment dat de vliegers de invalshoek van (in dit geval) 47 graden loslaten en een nieuw vluchtdeel aanvangt (de 2e fase). Voor een verkeersvliegtuig zoals de A300 duurt het simpelweg een x aantal seconden om van een behoorlijke positieve g naar 0 te komen. Al trek je de gashendel nog zo snel dicht, het vergt enkele seconde voor de motoren om terug te spoelen.

In feite is het dus een kwestie van terminologie. Vanuit het oogpunt van de vlieger is het punt injection belangrijk omdat een nieuw deel van de manoeuvre begint. Tevens wordt de kreet gebruikt als waarschuwing voor de passagier.

Voor bijvoorbeeld de onderzoeker aan boord is het punt van 0 g waarschijnlijk belangrijker, maar daar moet hij dan dus nog enkele seconden op wachten.
Woutie1969
Artikelen: 0
Berichten: 12
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 15:30

Re: Paraboolvlucht

Traagheid speelt een rol, de overgang naar nul G gaat geleidelijk.

Vliegtuig reageert als gevolg van de traagheid ook niet direct op de motoren (je bent niet meteen bij 0G als de motoren aan het terugspoelen zijn). Er zitten dus 2 soorten redenen achter het niet meteen optreden van 0 G op het tijdstip van injection.

Is dit antwoord geniaal of niet?

Als je zelf geniaal bent, zeg dan maar gerust ja hoor. Haha.

Terug naar “Klassieke mechanica”