Zacharias schreef:Jullie hebben me in ieder geval geholpen. Bedankt.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat vele niet-wetenschappers (ook ik dus) het vanzelfsprekend vinden dat de fietser naar links valt.
Zeker wanneer er niet op te anticiperen is. Dan kan de fietser toch bekeken worden als een massa.
Nee, dat 'naar links vallen' is gewoon puur logisch. De fietser gaat rechtdoor en is in balans (zwaartepunt ligt boven de lijn van beweging). Die balans wordt verstoord, waarbij er misschien wel reactie van de fietser is om die balans (proberen) te herstellen (ALS dat al enigzins wil lukken), maar omdat het een onvoorziene situatie is, is het veilig om aan te nemen dat die reactie (te) laat komt.
Blijft dus een rechtlijnige beweging over die plotseling en abrupt naar rechts wordt afgebogen: het zwaartepunt van de fietser ligt nu niet meer boven de lijn van beweging, maar links daarvan (dwz, de lijn van beweging is plotseling naar rechts verschoven, het zwaartepunt wil gewoon rechtdoor). Ergo, de fietser 'verliest' zijn evenwicht en valt ... naar links. Alleen ALS de fietser zodanig heeft kunnen reageren dat hij het stuur vóór het totale verlies van de balans naar links heeft kunnen bewegen en vervolgens tevéél 'corrigeert' is er kans dat hij naar rechts valt.
Maar zoals hierboven al duidelijk is gesteld: er zijn teveel onbekende factoren om daar ook maar iets zinnigs over te kunnen voorspellen.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "
toch blijf ik het vreemd vinden dat vele niet-wetenschappers het vanzelfsprekend vinden dat ..." - zijn er dan wetenschappers die stellen dat de fietser anders had moeten bewegen dan naar links vallen??
Zacharias schreef:Je hebt bovendien een bepaalde reactietijd. Deze kan volgens mij nooit 0 zijn.
Bij een zijdelingse crashtest sluit men toch ook de reactie van de bestuurder uit, en toch is deze waardevol.
Een reactietijd is nooit nul, maar bij crash-testen gaat het puur om de gedragingen van de constructie en de eventuele schade aan inzittenden, het gaat (tenzij ik mij vreselijk vergis) nooit om de reactie van een bestuurder in een poging het ongeval te vermijden.
Euro NCAP Crashtests