De Pianoman
Artikelen: 0

[mechanica] trusses

Hallo, ik ben vast komen te zitten met het volgende probleem:

Afbeelding

Het idee achter Castigliano's Theorem is dat de krachten die op de structure werken een bepaalde afstand afleggen en daardoor arbeid in het systeem stoppen. Deze vorm van energie komt in de trusses terug als 'strain energy', dus het uitrekken/korter worden van de staven. Maar goed, als ik Castigliano toepas, kom ik op een formule uit waarmee ik alleen het product A*E van de staven kan berekenen. Heeft iemand een idee over wat ik moet doen om achter het andere product, E*I, te komen? Voor zover ik weet heeft E*I veel te maken met de buiging van 'beams', maar in de vraag staat dat alle trusses 'hinged' zijn, waardoor er (volgens mij) in de staven alleen normaalkrachten ontstaan.

Een tweede vraag dan nog: Het systeem is voor zover ik zie 'simply supported' (eenvoudig ondersteund?), hetgeen inhoudt dat in de ideale wereld punt A en C totaal niet bewegen, en de afstand tussen A en C hetzelfde blijft. Indien dat het geval is, en alle staven 'hinged' zijn, is er toch geen mogelijkheid dat in de staaf tussen A en C een normaalkracht ontstaat? In dat geval zou staaf AC verkorten/verlengen, en zou het systeem dus niet simply supported zijn. Maar waarom is de staaf dan getekend? Puur om verwarring en twijfel te creeeren?

Ik hoop dat dit verhaal niet te vaag is...in ieder geval bedankt voor degene die hier tijd in wilt steken ;)

ps: ik krijg alles in het engels, dus geen idee hoe ik alle termen moet vernederlandsen.
De Pianoman
Artikelen: 0

Re: [mechanica] trusses

Ok....blijkt dat het plaatje niet klopt en de onderste verbinding een roloplegging moet zijn...

[solved]

Terug naar “Klassieke mechanica”