marton
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 14:24

Snelheid en vermogen auto optimaliseren

Het optimaliseren van het energie verbruik van een voertuig, rekening houdend met lucht

weerstand, rolweerstand en verhoogde rolweerstand in de bocht. Het gekozen input vermogen kan variëren tussen

de 120 en 200 W of geen input. In het parcours zit een 3 tal bochten, dit parcours moet 8 maal worden gereden

met een gemiddelde snelheid van 30 km/h. Tussen de rondes hoeft niet gestopt te worden.

In de excel sheet staan al een paar berekende gegevens. Wat moet ik nog meer berekenen en hoe gaat het dan verder?

Hierna moet ik het in simulink invoegen om het te simuleren.

Alvast bedankt,

Marton
Bijlagen
Opdracht_ronden
(20.5 KiB) 150 keer gedownload
EvilBro
Artikelen: 0
Berichten: 7.081
Lid geworden op: vr 30 dec 2005, 09:45

Re: Snelheid en vermogen auto optimaliseren

Volgens mij is het niet juist om de luchtweerstand te berekenen aan de hand van de gemiddelde snelheid. Voorbeeld:

Rijd 1 seconde met een snelheid van 2 m/s en 1 seconde met een snelheid van 8 m/s.

Rijd 1 seconde met een snelheid van 4 m/s en 1 seconde met een snelheid van 6 m/s.

In beide gevallen is de gemiddelde snelheid 5 m/s. In het tweede scenario is de totale luchtweerstand echter kleiner dan de totale luchtweerstand in het eerste scenario.
marton
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 14:24

Re: Snelheid en vermogen auto optimaliseren

Daar heb je helemaal gelijk in. Dit zal dusmoeten herberekend.

Bedankt als de gemiddelde snelheid maar op 30 km per uur uit komt
EvilBro
Artikelen: 0
Berichten: 7.081
Lid geworden op: vr 30 dec 2005, 09:45

Re: Snelheid en vermogen auto optimaliseren

Wat is eigenlijk de formule die je gebruikt voor de weerstand in de bochten?
marton
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 14:24

Re: Snelheid en vermogen auto optimaliseren

Tijdens het maken van een bocht geeft een band extra weerstand. Bij de berekeningen maak je gebruik van een

theoretisch 1 wiel model. In dit model gaan we uit van een snelheid [v] en een vaste radius [R] om punt I

Om de sliphoek [α] uit te rekenen moet men de bocht stijfheid van

het band [Cα] weten. Voor de bochtstijfheid van een band zijn de

normaalkracht [Fz] en de druk in het wiel [P] de belangrijkste

factoren. Daarnaast zijn een aantal waardes van de fabrikant

nodig. De bochtstijfheid is te berekenen volgens:

Cα = (a30 + a31·P) · sin(2·tan-1(M·g / a40 + a41))

met voor de Michelin radial-ply 45-75R16:

a30=57.806 ; a31=15.101 ; a40=-0.082 ; a41=0.186

Vervolgens kan men met de volgende vergelijking sliphoek [α]

uitrekenen: α = (M·v2 / R )/(Cα - Cr·M·g·π/180)

De hoeveelheid rolweerstand tijdens een bocht [Fb] is dan te berekenen volgens Fb= Cα·α2·π/180 + Cr·M·g
marton
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 14:24

Re: Snelheid en vermogen auto optimaliseren

Tijdens het maken van een bocht geeft een band extra weerstand. Bij de berekeningen maak je gebruik van een

theoretisch 1 wiel model. In dit model gaan we uit van een snelheid [v] en een vaste radius [R] om punt I

Om de sliphoek [α] uit te rekenen moet men de bocht stijfheid van

het band [Cα] weten. Voor de bochtstijfheid van een band zijn de

normaalkracht [Fz] en de druk in het wiel [P] de belangrijkste

factoren. Daarnaast zijn een aantal waardes van de fabrikant

nodig. De bochtstijfheid is te berekenen volgens:

Cα = (a30 + a31·P) · sin(2·tan-1(M·g / a40 + a41))

met voor de Michelin radial-ply 45-75R16:

a30=57.806 ; a31=15.101 ; a40=-0.082 ; a41=0.186

Vervolgens kan men met de volgende vergelijking sliphoek [α]

uitrekenen: α = (M·v2 / R )/(Cα - Cr·M·g·π/180)

De hoeveelheid rolweerstand tijdens een bocht [Fb] is dan te berekenen volgens Fb= Cα·α2·π/180 + Cr·M·g

Terug naar “Klassieke mechanica”