Hey iedereen,
We hebben enkele weken terug bij een practicum de gedwongen trilling onderzocht. Hierbij oefenden we op een massaveersysteem een periodische drijfkracht uit van de vorm: F = A cos (ωt).
Eén van de dingen die we nu moeten onderzoeken is het faseverschil tussen de beweging van de veer en de aandrijfkracht. Het probleem is echter dat we hier volgens de theorie de zogeheten dempingsfactor van het bewegende systeem voor nodig hebben. Ons systeem bestond uit een op en neer bewegende veer waaraan een massa was opgehangen, en waar we vervolgens ook nog een CD aan bevestigd hebben, loodrecht op de bewegingszin. Dit laatste moesten we doen zodat de luchtweerstand op de CD de beweging sneller zou dempen.
Ik heb nu al in verschillende bronnen gezocht naar een goede waarde voor de dempingsfactor, bijvoorbeeld die voor een cilinder en voor een rond vlak (de veer en de CD), maar alle bronnen lijken andere waarden te geven of iets verschillends te zeggen, waardoor ik het gevoel krijg dat ze het eigenlijk allemaal over iets anders hebben. Heeft iemand misschien een idee hoe ik erachter kan komen welke waarde ik hier juist nodig heb, of kan iemand misschien uitleggen hoe ik die dempingsfactor zelf kan bekomen?
Alvast bedankt!