Op zich zou ik wel een cursusje Neuroanatomie (en -Pathologie) willen schrijven. Ik twijfel echter aan de animo voor een dergelijke cursus, hoewel een aantal recente vragen m.b.t. neurologie in het geneeskundeforum aantoont dat het veel mensen wel aanspreekt en dat het ook veel vragen op kan roepen. Bovendien zou zo'n cursus pas in de zomer helemaal afgerond kunnen worden wegens een aankomende drukke tijd voor mij (onderzoek, stage, afstuderen).
Maar goed, alvast een opzetje omdat het geen kwaad kan:
kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?
De handige links in het geneeskundeforum verwijzen naar de meer globalere gebieden van de geneeskunde, en dan met name de interne geneeskunde. Of ze zijn juist heel specifiek mbt ziektebeelden zonder het grote geheel te bespreken. Neuroanatomie en -pathologie op het internet wordt vooral heel fragmentarisch behandeld, met grote hiaten in de uitleg is me opgevallen. Óf een site behandeld keurig de anatomie zonder de daadwerkelijke structuren te behandelen en te beschrijven welke ziektebeelden zij kunnen geven, óf ze behandelen juist de symptomen van neurologische aandoeningen zonder te beschrijven waaróm. In dit opzicht denk ik dat er voldoende ruimte is voor een globaal overzicht van het zenuwstelsel, gekoppeld aan de functie en de navenante pathologie.
wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?
Van beginner tot student zou ik willen zeggen. Omdat ik bij het begin wil beginnen (neuronen, synapsen, neurotransmitters) zal het voor iedereen te volgen moeten zijn. De stof zal uiteraard niet voor iedereen weggelegd zijn, maar geinteresseerden komen er zeker doorheen.
kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)
Dat vermoed ik wel. Ze zullen zeker afzonderlijk op zichzelf staan.
heb je misschien zelfs al een een plan met een eerste opzet, bijvoorbeeld in de vorm van een hoofdstukindeling?
Naah, niet echt, maar de inhoud zou globaal bestaan uit:
Inleiding:
Neuronen (soma, axonen, dendrieten, myeline etc.)
Synapsen en neurotransmitters
Hoe deze interacteren, maw: signaaloverdracht, actiepotentiaal
(en eventueel welke ionen daarbij een grote rol spelen, Na, Cl etc.)
Het zenuwstelsel:
Centraal zenuwstelsel (cerebrum, cerebellum, hersenstam, ruggemerg en de langebaansystemen)
Perifeer zenuwstelsel (perifere zenuwen, motorunits)
- autonoom zenuwstelsel
sympatisch vs parasympatisch
Eventueel nog pathologie:
Aandoeningen van centraal zenuwstelsel (hersenen):
CVA's, tumoren en infecties dekt volgens mij wel veel. Neurodegeneratieve aandoeningen zoals Parkinson, Alzheimer, Huntington etc. lijkt me niet erg interessant om te behandelen, maar kan natuurlijk wel.
En als apart hoofdstukje stoornissen in de liquorcirculatie (hydrocefalie, NPH, IIH)
Aandoeningen van centraal zenuwstelsel (ruggemerg en wortels):
HNP's, wervelkanaalstenosen, Chiari-malformaties, syringomyelie)
Aandoeningen van perifeer zenuwstelsel:
Polyneuropathieen, plexusneuropathieen, mononeuropathieen en myastenia gravis enerzijds
motorische voorhoorncellen (ALS, Poliomyelitis), spierdystrofieen en myopathieen anderzijds
(de laatste 3 kan ik heel kort behandelen, erg zeldzaam)