\(f(x,y):=(x,y) -> \sqrt[3]{x^2+y^3}\)
Vraag hierbij is, hoe geef ik in Maple ( Maple 12) een derdemachtswortel in?
Dank.
Code: Selecteer alles
f(x,y) := x^2 + y^3;
root[3](f(x,y));
Maar ik heb het eigenlijk over een functie definiëren anders gezegd, in maple: f := ... en niet f(x,y):=Kravitz schreef:Wanneer ik root[3](8); doe krijg ik mooi 2, ook voor jouw functie komt er dan\((x^2+y^3)^{\frac{1}{3}}\)
Ik heb het volgende gedaan:
Code: Selecteer alles
f(x,y) := x^2 + y^3; root[3](f(x,y));
appelsapje schreef:Maar ik heb het eigenlijk over een functie definiëren anders gezegd, in maple: f := ... en niet f(x,y):=
en als je dan\(f:= root[3](x^2+y^3);\)invoert ziet dat er niet echt goed uit.
Even wat verwarring gestrooid precies, excuseer... wat ik eigenlijk bedoel:Ik zie niet goed waarom je f zo zou definieren... Je moet toch aangeven welke je veranderlijken zijn. Wat je bijv kunt doen, is\(f:= (x,y) \rightarrow root[3](x^2+y^3);\). Dan kun je es testen wat bijv f(2, 1) geeft. Op jouw manier zou dat iets vreemds geven. Los daarvan nog iets: is het erg dat dat "er niet goed uitziet"? Bij prpgramma's gelijk Maple gaat het toch over het resultaat boven lay-out?
Mhm, metDrieske schreef:Ik weet niet welke Maple-versie je gebruikt, maar volgende werkt bij mij prima:
\(f:= (x,y) \rightarrow root[3](x^2+y^3)\)\(part_x := diff(f(x,y), x)\)\(part_y := diff(f(x,y), y)\)