Je zou denken dat door het gewicht van de fietser de lucht in evenwichtssituatie in héél de band onder een iets hogere druk komt te staan. Maar dan blijft er geen resulterende opwaartse kracht op de velg meer over. Daar zit mijn probleem wanneer we het met de gebruikelijke gaswetten willen oplossen.
De vraag is wat er verandert aan de fietsband als er iemand op de fiets gaat zitten. De fietsband vervormt, en vermoedelijk wordt zijn inhoud kleiner en de luchtdruk hoger.
Iets duidelijker is die verandering bij een ballon die op de grond ligt, waar je een vlakke plaat met een bepaald gewicht bovenop legt. De ballon vervormt (de onder- en bovenkant platter, de zijkant sterker gekromd), zijn inhoud wordt kleiner en de druk hoger. Door de hogere druk draagt hij het extra gewicht.
Aanvulling: De druk helpt uiteraard alleen in combinatie met de fietsband om de velg. Zonder die band zou een verhoogde omgevingsdruk, die langs de hele omtrek van de velg gelijk is, de velg niet van de grond tillen (is dat inderdaad jouw probleem?). Maar een opgepompte fietsband is een elastische ophanging die de velg van de grond tilt.