sjasogun1
Artikelen: 0

Re: Iceman tart de wetenschap

Inderdaad. Maar van sommige claims in dit topic moet ik fronsen:
Hoezo? We denken als mensheid dat we een heleboel weten, maar we weten eigenlijk nog niets. Als we iets niet kunnen verklaren doen zelfs, nee, vooral vooraanstaande wetenschappers het al snel af als onmogelijk. Een term als onmogelijk past eigenlijk niet in de wetenschap tot we alles weten, iets waarvan ik denk dat we het nooit zullen bereiken.

Dit is natuurlijk geen vrijbrief om allerlei wilde theorieën zomaar aan te nemen, maar ook niet om ze zomaar te verwerpen. Ik snap je scepticisme, maar controle over omgeving en lichaam met de geest is een wetenschappelijk onderwerp. Ik kan alleen zo gauw niet op de naam komen... Sta ik hier een hoop te verkondigen, kan ik niet op een fatsoenlijke bron komen....
Veni, Vidi, Cecidi

(Ik kwam, ik zag, ik viel dood neer)

(PM me voor meer grappige combinaties!)
Wouter_Masselink

Ik snap je scepticisme, maar controle over omgeving en lichaam met de geest is een wetenschappelijk onderwerp. Ik kan alleen zo gauw niet op de naam komen... Sta ik hier een hoop te verkondigen, kan ik niet op een fatsoenlijke bron komen....

Dat je door middel van gedachten (je geest zo je wilt) je lichaam kan beinvloeden is bekend. Het controleren van de omgeving door middel van je geest (zonder tussenkomst van je lichaam om die gedachten uit te voeren) is geen wetenschappelijke tak van sport.
"Meep meep meep." Beaker
sjasogun1

Jawel hoor, dat is wel degelijk een serieuze wetenschap, al wordt er door veel mensen nogal lacherig over gedaan. Ik heb mezelf ook niet goed uitgedrukt; de noëtische wetenschappen onderzoeken de invloed die gedachten hebben op materie. Hier is de wikipedia-pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/No%C3%ABtiek

En ik heb hier ook nog een link naar de pagina van het Insitute of Noetic Sciences: http://www.noetic.org/

Dit heeft denk ik te maken met dat 'Iceman' "met zijn hersenen zijn thermostaat aanzet".

Ook misscien interessant; kirlian-foto's van uri geller: http://www.urigeller.com/scipics.htm

Ik heb geen kirlian-foto's van Wim Hof kunnen vinden, helaas. Zou misschien ook wel interessant zijn?
Veni, Vidi, Cecidi

Dido

Zelfs op Wikipedia staat het al vol van de verwijzingen naar het feit dat noëtische wetenschappen erg dicht aanleunen (of synoniem zijn van?) pseudo-wetenschappen:

- ze staat onder de categorie '
Jawel hoor, dat is wel degelijk een serieuze wetenschap, al wordt er door veel mensen nogal lacherig over gedaan.
Het spijt me sjasogun, maar dit is helemaal geen serieuze wetenschap, maar eerder een pseudo-wetenschap:
Pseudowetenschap is de benaming voor een stelsel van opvattingen, uitspraken, of handelingen dat de toets van de wetenschappelijke methode niet doorstaat maar die door aanhangers toch als wetenschap wordt gepresenteerd of dat insinueert. Religieuze en spirituele opvattingen zijn niet pseudowetenschappelijk zolang ze geen uitspraken doen over de empirische werkelijkheid die in strijd zijn met de wetenschappelijke kennis.
Als we het persé toch willen hebben over het beïnvloeden van onze omgeving door onze menselijke geest, kan je eventueel nog terugvallen op de sociale psychologie, die ondermeer nagaat hoe mensen hun omgeving (lees: andere -ev. ingebeelde- mensen) beïnvloeden en hoe ze er zelf door worden beïnvloed. In dit geval wél dmv. wetenschappen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
sjasogun1

Pseudowetenschappen proberen te bewijzen dat iets zus en zo is, echte wetenschappen passen falsificatie toe, dat wil zeggen dat ze proberen te bewijzen dat hun stelling niet klopt. Met de noëtische wetenschappen neemt men een stelling in (die we allemaal op wiki en andere sites/boeken kunnen lezen) en probeert te bewijzen dat ze waar is. Ik denk echter wel dat je, om iets te kunnen falsifiëren eerst als basis moet hebben: "Okee, volgens ons klopt dit, nu kunnen we gaan proberen te bewijzen dat het niet klopt"
Veni, Vidi, Cecidi

Wouter_Masselink

Dit topic is niet bedoeld om het pseudo-wetenschappelijke karakter van noietische wetenschappen te bespreken. Aan iedereen het verzoek om on-topic te blijven.
"Meep meep meep." Beaker
ypsilon

kirlian-foto's van uri geller
Meen je dat nu? Gebruik onze zoekfunctie eens met die twee zaken en kijk eens wat er hier zoal over gezegd is.
cjh

De manier hoe de Iceman zijn warmte kan behouden is nog steeds niet ontdekt hoe hij dat precies doet, correct? Is het al geprobeerd met een hersenscan kijken welk deel van zijn hersenen actief worden zodra hij zijn 'gave' gebruikt? Ik zie niet waarom ze dit niet moeten proberen. Hopelijk komen wetenschappers met een vaste conclusie binnen nu en een aantal decennia later.
cjh

meningen verschillen hierover,maar wat is jullie mening?

Is dit genetisch? Of een 'truc' die je leert (zoals wallflip ik noem maar wat) en dat genen hier niks mee te maken hebben?
zarath

Er is daadwerkelijks iets;[url=http://%20http://www.google.nl/search?sourceid=chrom...im+hof+nijmegen] [url="http://www.google.nl/search?sourceid=ch ... f+nijmegen]http://www.google.nl/search?sourceid=ch ... f+nijmegen[/url][/url]

Als je verder googled dan zie je dat hij nu cursussen aanbiedt, misschien vanuit het oogpunt om meer 'cijfermateriaal' te verzamelen.
visionair.nl
Dido

Deze site zal dan wel de meest betrouwbare info opleveren, denk ik (van het UMC St. Radboud, dat de onderzoeken uitvoerde):
...'Iceman' Wim Hof, bekend door zijn opvallende activiteiten bij extreem lage temperaturen, zegt dat hij via concentratie en meditatie zijn autonome zenuwstelsel kan beïnvloeden en zo zijn immuunrespons kan onderdrukken. Om daarover meer te weten te komen, is ook bij hem endotoxine toegediend, terwijl hij mediteerde. Vervolgens zijn metingen gedaan van zijn hersenactiviteit, autonome zenuwstelsel en ontstekingseiwitten in zijn bloed.

Pickkers: 'We zien na het toedienen van de endotoxine dat bij Hof het stresshormoon cortisol veel sterker toeneemt dan bij andere proefpersonen. We weten dat dit stresshormoon vrijkomt bij verhoogde activiteit van het autonome zenuwstelsel en dat cortisol de immuunrespons onderdrukt. We zien in zijn bloed dat hij veel minder ontstekingseiwitten aanmaakt. Gemiddeld was de immuunrespons van Wim Hof 50 procent lager dan van andere proefpersonen. Bovendien vertoonde hij vrijwel geen griepachtige symptomen. Deze resultaten zijn beslist opmerkelijk, maar wetenschappelijk gezien kan een bevinding bij één persoon niet bewijzen dat meditatie het autonome zenuwstelsel en de immuunrespons kan beïnvloeden. Daarvoor moeten we onderzoeken of er verschillen in immuunrespons zijn tussen een groep mensen die de concentratiemethode van Wim Hof heeft aangeleerd en een groep die de methode niet beheerst.'
Het is dus allemaal nog te vroeg voor conclusies (de conclusies als bewezen aannemen en ze generaliseren kan gewoonweg niet), maar ik ben mij (en vele anderen met mij) er al langer dan vandaag van bewust dat de invloed van de psyche op het lichaam veel hoger is dan tot nu toe bekend was, of te verklaren valt. Het is nog niet zo lang geleden dat lichaam en geest, ook in de geneeskunde, gezien werden als 2 aparte systemen die weinig wisselwerking vertoonden. Of als men toch vermoedde dat die wisselwerking er wél was, dat men geen flauw idee had van de fysiologie erachter. Het fenomeen werd dan afgewimpeld met 'het zit tussen je oren, je beeldt je de klachten in' en daar moest men het mee doen.

Selye deed daarentegen belangrijk werk in de jaren 1950s met de ontdekking van het 'general adaptation syndrome', iets wat de onderzoekers hier ook hebben gebruikt bij het onderzoek van Wim Hof (stressreactie beïnvloedt de cortisolproductie, met een effect op het immuunsysteem). Volgens mij is het onderzoek daarover nog maar goed begonnen en is er, wat dat betreft, nog veel meer te ontdekken.

Met meditatie beïnvloed je wel degelijk lichamelijke processen die je anders moeilijk(er?) kan beïnvloeden. Ik spreek me niet uit over welke precies, maar nu men in de Westerse wereld (eindelijk) inziet dat meditatie niet zomaar het softerige, zweverige is, is er ook de openheid ontstaan om de invloed van meditatie op het lichaam nader te bekijken.

Vooral dan dankzij de interesse van psychologen, sinds een 5-tal jaar, voor Mindfulness (MBCT) als bewezen effectieve therapie voor recidiverende depressies.

Een goede evolutie dus, denk ik, omdat de denigrerende uitspraak: 'je beeldt het je in, het zit tussen je oren' zo hopelijk zal verdwijnen. Geest en lichaam zijn stevig in elkaar verankerd, het dualisme van Descartes is volledig voorbijgestreefd! Ik weet natuurlijk ook niet waar dit onderzoek allemaal naar toe zal leiden, parapsychologie is dus niet aan mij besteed, maar met een beetje geluk, zullen we wel steeds meer ontrafelen van die puzzel en dat kan alleen maar een voordeel bieden voor de geneeskunde en psychologie/ psychotherapie.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
Bartjes

De gedachte dat de geest en het lichaam los van elkaar staan is sowieso onzinnig. Zelfs in het extreme geval dat men uitgaat van de veronderstelling dat de geest de hersenwerking is, beïnvloeden de werking van de hersenen en de werking van de rest van het lichaam elkaar. Zij vormen immers één materieel systeem. De materialistische wetenschapsopvatting indien consequent doordacht, is daarom het probleem niet.

Inderdaad is 'je beeldt het je in, het zit tussen je oren' een loze kreet. Tussen je oren zitten je hersenen, en wat daar gebeurt heeft grote invloed op de rest van je lichaam.

Terug naar “Sciencetalk café”