Inderdaad, als. Maar die keuze heb je niet. Want zoals je zelf even verderop in je bericht al aangeeft: De tijd waarop je op je werk verwacht wordt ligt gewoon vast.Als ik de keuze had om even te moeten wachten en daarna mijn reis “gegarandeerd” te kunnen vervolgen en tijdens het wachten heb ik nog keuzes, of ik ga blind de snelweg op waarvan ik weet dat het over enkele kilometers mis gaat en ik lange tijd stilsta zonder dat ik wat anders kan gaan doen dan de boel te vervuilen dan zou ik het wel weten.
Dat zal allemaal best maar het komt er gewoon om neer dat je de auto's niet meer op de snelweg laat wachten, maar ernaast. Op een andere plek dus. Dat een ander deel van de auto's wel doorrijdt is in dat verband helemaal niet belangrijk. De totale capaciteit van het wegennet is niet vergroot. Gemiddeld over alle auto's is iedereen nog steeds net zo lang onderweg, en waarschijnlijk zelfs langer. Hoe je het ook wendt of keert, dat betekent dat mensen eerder van huis moeten om op dezelfde tijd op hun werk te zijn.Nee want een groot deel van de file kan gewoon blijven doorrijden.
Doorstoming, daar gaat het om. Stagnatie is wachten.
In Singapore wonen ruim 4 miljoen mensen op een oppervlak kleiner dan de provincie Utrecht. Dit maakt het mogelijk om rendabel een behoorlijk uitgebreid metronetwerk te hebben. En daardoor is er voor de automobilisten een alternatief, en dat is de reden dat dit soort maatregelen kunnen werken. Zou dat alternatief er niet zijn, dan moeten nog steeds evenveel mensen over dezelfde snelweg heen. Een deel van die mensen zal dan inderdaad wat later gaan, en een ander deel zal meer gaan betalen. Maar daarmee is men gemiddeld genomen nog steeds niet eerder op het werk. Het is nog steeds een kwestie van wachten, maar omdat mensen het thuis doen heet het geen wachten meer.Deze week kreeg ik het bericht dat mijn plan al ergens werkt en men is zelfs zeer tevreden want het lange wachten van vroeger is omgezet in een kortstondig wachten nu.
Leuk voor mij want wat ik bedacht heb is dus niet verkeerd.
Vervelend voor mij want het is veel leuker om iets te bedenken wat uniek is en nu blijkt het al te bestaan.
In Singapore
Variabele beprijzing is overigens niets nieuws. In Nederland heette het rekeningrijden, en dat project is, zoals ik al aangaf, niet al te lang geleden afgeblazen. In Londen noemt men het congestion charge en "de gewone man" is er op zijn zachtst gezegd niet erg gelukkig mee. En een Google zoektocht naar "variable toll pricing" levert bijna 17 miljoen hits. Dus nee, wat je in gedachten had was niet nieuw. Dat wil zeggen, het idee in virtuele vorm. Wachtpleinen in de vorm van uitgebreide lappen asfalt waar mensen kunnen staan totdat ze de snelweg op mogen, dat is wel nieuw. Maar dat is onhaalbaar en onnodig.