Maar we hebben het hier over het statische geval dat alleen het gewicht van de fiets (plus eventuele fietser) hoeft te worden gedragen. Als het vastlijmen in dat geval niet nodig is, weten we dat de band daar waar die de velg raakt niet aan de velg kan trekken (maar wel aan de overkant van het wiel tegen de velg kan duwen). Dat zou de zaak alweer een stuk vereenvoudigen.
Die lijm dient alleen om die band mooi op zijn plaats te houden, zeker bij abnormale of zijdelingse krachten.
In theorie zou je evengoed zonder die lijm kunnen rijden. Die band zet zich hoofdzakelijk vast door hem onder druk te zetten.
Jij hebt steeds de neiging om over "we" te praten als je het over "ik" hebt.
Als je die band als een worst op de weg zou leggen en hierover heen rijd op je velgen krijg je een ca vergelijkbaar effect. Het is alleen lastig je evenwicht te houden, en die worst telkens voor je fiets te moeten verplaatsen. Daarom is het handiger om die worst rond dat wiel te leggen en dat krijgt het de naam "band".