jkien
Moderator
Artikelen: 0

Katrol in een hijskraan

Wat is de functie van een katrol in een hijskraan: is het een goedkoper alternatief dan een extra tandwiel in de motor? Of dient hij voor iets anders zoals preventie van het ronddraaien van de kabel?
027a
027a 1208 keer bekeken
king nero

Re: Katrol in een hijskraan

je bedoelt de katrol in het "haak-gedeelte" zelf? hierdoor halveert de kracht die de winch hoeft te leveren.

Aangaande het draaien: de haak zelf staat steeds roterend opgesteld om de kabel te vrijwaren van elke andere kracht dan deze in haar lengterichting, dus dat probleem wordt in de haak zelf opgelost.

Je ziet vaak dubbele en driedubbele katrollen, hierdoor hoeft de winch steeds maar 1/4 of 1/6 (of nog minder) van het gewicht van de last te heffen.
jkien
Moderator

je bedoelt de katrol in het "haak-gedeelte" zelf? hierdoor halveert de kracht die de winch hoeft te leveren.
Toch is het me niet duidelijk of de kraanfabrikant het een probleem vindt om de maximumkracht van de lier (winch) te verdubbelen. De ontwerper kan gemakkelijk een extra tandwiel toevoegen om de maximumkracht te vergroten. De kabel moet 2x zo sterk zijn, maar dat lijkt me niet bijzonder duur of onmogelijk.

Het is me duidelijk dat een takel handig is als een mens een kist zwaarder dan hijzelf moet ophijsen, want hij staat los op de grond en kan niet harder trekken dan zijn eigen gewicht. Maar een lier is vastgeklonken aan de ondergrond.
Aangaande het draaien: de haak zelf staat steeds roterend opgesteld om de kabel te vrijwaren van elke andere kracht dan deze in haar lengterichting, dus dat probleem wordt in de haak zelf opgelost.
Op de foto hangt de katrol in een V-vormig stuk kabel. Ik vroeg me af of die V-vorm misschien een reden had, zoals het voorkomen van draaien.
Jan van de Velde
Moderator

Toch is het me niet duidelijk of de kraanfabrikant het een probleem vindt om de maximumkracht van de lier (winch) te verdubbelen.
Het is niet alleen het vermogen van de lier. Dat hóef je niet eens te vergroten mits je er een tandkast tussenzet. Maar heel de hijskabel én de geleiding van die hijskabel zou zwaarder moeten worden uitgevoerd. Zwaardere en dus minder buigzame kabels betekent namelijk ook grotere en dus zwaardere wielen om de richting van de kabel te veranderen, en een haspel met veel grotere diameter.
Op de foto hangt de katrol in een V-vormig stuk kabel. Ik vroeg me af of die V-vorm misschien een reden had, zoals het voorkomen van draaien.
yep. Dat zou niet alleen gebeuren door het draaien van de last, (dat kan die V-vorm onder deze flauwe hoek ook maar beperkt voorkomen, dus moet die haak draaibaar zijn) maar ook op den duur simpelweg door herhaald spannen en ontspannen van de (geslagen) kabel. Dat zou zelfs een OORZAAK worden van draaiende lasten.

EDIT>>>>>>>>>>

(gewoon verder lezen na de laatste zin) ....en een paar rond elkaar draaiende hijskabels is een situatie waar je niet onder wil staan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
jkien
Moderator

Akkoord, dat is een goede verklaring.

En nu eens kijken wat voor katrollen er gebruikt worden op mammoetkranen, bijvoorbeeld de Asian Hercules op deze foto's: 1 2. Ik zie vier losse katrollen die elk achtvoudig zijn (8 katrolwielen), en als ik de kabels volg zitten de vaste katrollen blijkbaar niet aan de eerste arm (voorop het vaartuig), maar aan de de tweede arm (achterop). Daar heeft de fabrikant dus slecht over nagedacht, hij had de eerste arm 8x lichter kunnen uitvoeren!

EDIT: bij nader inzien hangen de vaste katrollen op die foto's toch aan de eerste arm, niet aan de tweede. De vele extra kabels tussen de eerste en tweede arm zullen wel voor iets anders dienen. Dan heeft de fabrikant er wel goed over nagedacht.
Jan van de Velde
Moderator

De vele extra kabels tussen de eerste en twee arm zullen wel voor iets anders dienen. Dan heeft de fabrikant er wel goed over nagedacht.
Dat zou sowieso mijn eerste gedachte zijn ;) . De ontwerpers van dit soort "speelgoed" zijn in het algemeen niet de eersten de besten. Dan zou er nogal eens een ongeluk"je" gebeuren
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Jan van de Velde
Moderator

hij had de eerste arm 8x lichter kunnen uitvoeren!
Het gebruikte aantal kabels/katrollen zal hoe dan ook nóóit de last op de arm van de kraan verminderen.
hijskraan
hijskraan 1205 keer bekeken
de 16 ton hangt weliswwar aan twee kabels, maar beide kabels hangen (uiteindelijk) aan die arm.

(NB voor de detaillisten: Ja, de kracht in de kabel zal wat groter zijn dan aangegeven, omdat de hijskabels niet precies verticaal hangen)
jkien
Moderator

De verticale kracht op de giek is inderdaad onafhankelijk van de katrollen. Maar de horizontale compressiekracht op de giek tussen de twee vaste katrollen is gelijk aan de spankracht van de kabel, en daarop heeft het aantal katrollen uiteraard grote invloed.
king nero

Misschien verwaarloosbaar, maar: hoe meer katrollen, hoe kleiner de versnelling van de last bij het aanzetten. Dus de totale verticale reactiekracht op de giek zal groter zijn bij een systeem met slechts 1 kabel...
Jan van de Velde
Moderator

zomaar, het nieuwste "speeltje" van Mammoet:

http://ptc.mammoet.com/Default.aspx?tabid=...;language=en-US

Helemaal in 20- en 40voetscontainers vervoerbaar en dus waar ook ter wereld inzetbaar. Wordt op dit ogenblik getest in het havengebied langs het kanaal van Gent naar Terneuzen, en is vanuit de wijde omgeving zichtbaar.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”