Wat is de functie van een katrol in een hijskraan: is het een goedkoper alternatief dan een extra tandwiel in de motor? Of dient hij voor iets anders zoals preventie van het ronddraaien van de kabel?
Toch is het me niet duidelijk of de kraanfabrikant het een probleem vindt om de maximumkracht van de lier (winch) te verdubbelen. De ontwerper kan gemakkelijk een extra tandwiel toevoegen om de maximumkracht te vergroten. De kabel moet 2x zo sterk zijn, maar dat lijkt me niet bijzonder duur of onmogelijk.je bedoelt de katrol in het "haak-gedeelte" zelf? hierdoor halveert de kracht die de winch hoeft te leveren.
Op de foto hangt de katrol in een V-vormig stuk kabel. Ik vroeg me af of die V-vorm misschien een reden had, zoals het voorkomen van draaien.Aangaande het draaien: de haak zelf staat steeds roterend opgesteld om de kabel te vrijwaren van elke andere kracht dan deze in haar lengterichting, dus dat probleem wordt in de haak zelf opgelost.
Het is niet alleen het vermogen van de lier. Dat hóef je niet eens te vergroten mits je er een tandkast tussenzet. Maar heel de hijskabel én de geleiding van die hijskabel zou zwaarder moeten worden uitgevoerd. Zwaardere en dus minder buigzame kabels betekent namelijk ook grotere en dus zwaardere wielen om de richting van de kabel te veranderen, en een haspel met veel grotere diameter.Toch is het me niet duidelijk of de kraanfabrikant het een probleem vindt om de maximumkracht van de lier (winch) te verdubbelen.
yep. Dat zou niet alleen gebeuren door het draaien van de last, (dat kan die V-vorm onder deze flauwe hoek ook maar beperkt voorkomen, dus moet die haak draaibaar zijn) maar ook op den duur simpelweg door herhaald spannen en ontspannen van de (geslagen) kabel. Dat zou zelfs een OORZAAK worden van draaiende lasten.Op de foto hangt de katrol in een V-vormig stuk kabel. Ik vroeg me af of die V-vorm misschien een reden had, zoals het voorkomen van draaien.
Dat zou sowieso mijn eerste gedachte zijn . De ontwerpers van dit soort "speelgoed" zijn in het algemeen niet de eersten de besten. Dan zou er nogal eens een ongeluk"je" gebeurenDe vele extra kabels tussen de eerste en twee arm zullen wel voor iets anders dienen. Dan heeft de fabrikant er wel goed over nagedacht.
Het gebruikte aantal kabels/katrollen zal hoe dan ook nóóit de last op de arm van de kraan verminderen.hij had de eerste arm 8x lichter kunnen uitvoeren!