Hallo, dit is de eerste keer dat ik post op dit forum.
Ik ben wel eens via zoekopdrachten van google op dit forum terecht gekomen en daar werd er goede hulp geboden.
Ik weet niet of dit in het deel huiswerk moet komen, maar zag daar voornamelijk wis-, natuur- en scheikunde vragen. Dit leek mij hier meer op zijn plaats, maar zal dit topic verplaatsen indien nodig.
Ik ben bezig met een opdracht van school (HTS) om een portaal door te rekenen met behulp van FEM.
De waarden die hieruit komen worden gecontroleerd aan de hand van een hand rekenprogramma wat portaal uitrekent en in mindere mate gaapvergelijkingen, dit heb ik al gedaan. Gaapvergelijkingen en programma komen redelijk met elkaar overeen (tot 2 cijfers achter de komma)
Ik heb de waarden van het portaal: hoogte kolommen (=9m), overspanning (=20 m), gegevens kolommen en regel en krachten.
Ik heb vervolgens voor iedere staaf de matrix opgesteld, 6x6, voor verplaatsing van elke knoop (x en y) en de hoekverdraaiing.
Daarna heb ik een samengestelde matrix opgesteld (12x12).
Deze samengestelde matrix heb ik vereenvoudigd, de punten 1 en 4 (opleggingen) bewegen immers niet, dus geen verplaatsingen, hou ik een 8x8 matrix over.
Daarna de krachten matrix opgesteld 3 maal 4x1, deze samengevoegd tot een matrix (8x1)
Vervolgens in excel deze twee matrices opgelost mbv (productmatrix(inversematrix(stijfheid);krachten)
De waarden die ik hieruit kreeg kwamen niet overeen met de waarden die ik heb verkregen met het rekenprogramma.
Bijgevoegd een pdf-file met uitleg hoe ik te werk ga (C en S in matrix zijn cos en sin respectievelijk)
hierin staan ook de uitgwerkte matrices, ik kan geen excel-bestand uploaden.
Ik weet dat dit een uitgebreide vraag is, maar ik zou het op prijs stellen als me hier iemand mee kon helpen, ik zit helemaal vast.
Ik ga ervan uit dat de fout zit in de manier waarop de excel-file is opgesteld, maar het kan ook dat de matrix van de staven die ik gebruik niet klopt.
Of klopt de methode die ik gebruik niet ? (al kan ik me dat moeilijk voorstellen)
Met vriendelijke groet