JS
Artikelen: 0

Re: Een miljoen redden door 1 te vermoorden...

DvR schreef:@JS:

Even een kleine opmerking: Die ene persoon die vermoord zou worden om de rest te redden, is niet een van die milioen.. Die zou in het andere geval dus in leven blijven...
Zal niet echt van invloed zijn op de gedachte gang die ik hier heb neer gezet. Misschien versterkt het de gedachte van die miljoen omdat het niet een van hun is. Als ik het op mezelf projecteer is dat het geval.
wilfred

DvR schreef:Stel dat je jezelf in een situatie bevindt waar een miljoen mensen zullen sterven, echter, jij kunt ze redden door één onschuldige persoon te vermoorden.. Zou je het doen?

edit: typo
Nou ligt er aan he. wat die miljoen mensen hebben gedaan of niet en nog zullen gaan doen of niet. Wat die onschuldige persoon allemaal kan. Of ik hem mag. Nou ja nee dat telt niet bij mij. Maar misschien wel bij anderen die deze vraagstelling krijgen en moeten beslissen. Wat erg lullig kan zijn voor de ene onschuldige persoon. Maar ja weet ik dus niet of ik zou doen..hangt af van de situatie en wat ik wel of niet weet en mijn stemming en zo
Alexander Hartmans

Aan de ene kant is het een nutteloze vraag, maar aan de andere kant zit er wel wat in.

Nutteloos in de zin van: waarom zou jezelf opofferen voor 1 miljoen vreemde personen die je niet kent.

Het nobele opoffering omdat je van mensen en/of leven houdt is een blijk van medelevendheid, compassie.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om mij op te offeren, alleen voor mijn dierbare.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”