Mkanon
Artikelen: 0

Kracht verdeling over vier punten in een hoek

Ik heb een opstelling waarbij een persoon op een rechthoekige "plaat" gaat liggen, we gaan er voor het gemak van uit dat deze persoon er goed "verdeeld" op ligt en niet kan schuiven. Aan de vier hoeken van de plaat zitten kabels die alle vier naar servo's (er boven) lopen. Deze servo's staan in rust stand zo dat de plaat recht hangt.

Als ik de voorste twee of de achterste twee servo's de kabel laat vieren, kom ik dus in een hoek te hangen.

Vraag: Stel ik weeg 100 kilo. Hoe kan ik dan uitrekenen: hoeveel kilo er op de voorste of achterste servo's komt? Of blijft het gewicht het zelfde ondanks de verandering van hoek.

En hoe bereken ik dat als ik bijvoorbeeld maar één servo laat laar vieren.
king nero

Re: Kracht verdeling over vier punten in een hoek

indien je onder hoek komt te liggen zal jouw zwaartepunt ook verschuiven.

De kant waarheen het zwaartepunt opschuift, zal een grotere last te dragen krijgen.

Afhankelijk van de hoek zal dit geen grote veranderingen teweegbrengen.

Indien je 1 kabel loslaat, draagt de plaat (brancard?) op 3 punten. Verdeel het gewicht dan over die drie punten.

Indien het zwaartepunt over de diagonaal komt, dien je met kantelen rekening te houden!
Mkanon

king nero schreef:indien je onder hoek komt te liggen zal jouw zwaartepunt ook verschuiven.

De kant waarheen het zwaartepunt opschuift, zal een grotere last te dragen krijgen.

Afhankelijk van de hoek zal dit geen grote veranderingen teweegbrengen.

Indien je 1 kabel loslaat, draagt de plaat (brancard?) op 3 punten. Verdeel het gewicht dan over die drie punten.

Indien het zwaartepunt over de diagonaal komt, dien je met kantelen rekening te houden!
maar ik laat de kabels niet los! ik laat bv de voorste twee kabels vieren zodat de rechthoek schuin komt te hangen!
king nero

En hoe bereken ik dat als ik bijvoorbeeld maar één servo laat laar vieren.
duidelijk?
maar ik laat de kabels niet los! ik laat bv de voorste twee kabels vieren zodat de rechthoek schuin komt te hangen!
Herlees mijn vorig antwoord eens:
king nero schreef:indien je onder hoek komt te liggen zal jouw zwaartepunt ook verschuiven.

Jan van de Velde
Moderator

Als je touwen verticaal zouden blijven hangen (zelfde hoek t.o.v. plank) maakt het voor de lastverdeling niet uit.

maar als we er van uitgaan dat de afstand tussen de bevestigingspunten aan het plafond gelijk is aan de afstand tussen de bevestigingspunten aan de plank wordt het anders. De touwen komen dan schuin te hangen.
scheve_plank
scheve_plank 714 keer bekeken
(het gewicht van de plank in deze simulatie is 9801 N.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
jadatis

Dit onderwerp heeft raakvlakken met ander topic over de hoogte van het zwaartepunt van een auto te bepalen. De hoogte van het zwaartepunt van de persoon plus plaat, ten opzichte van de aanhechtingspunten van de kabels bepaald mede hoe de gewichtsverdeling loopt.

Terug naar “Klassieke mechanica”