Jawel. In de tweede quote (die ik nog eens quote):In die mail staat toch helemaal geen participatie aan? (toch niet in de quote die jij me gaf)
De betrokken onderzoekster is niet ontslagen vanwege haar standpunt over genetisch gewijzigde organismen, wel vanwege haar participatie aan en haar publiekelijk opkomen voor een gewelddadige actie, die doelbewust een door de democratische overheden toegelaten wetenschappelijk experiment wou vernietigen.
Ja, beide bronnen gaan dus rechtstreeks in tegen wat rector Mark Waer zegt (zie ook weer mijn quotes). Ook vraag ik me af wie de schrijver van het tweede artikel is? Dat zie ik nergens staan precies (kan aan mij liggen ). Dus wat mij betreft kan dat geschreven zijn door een actievoerder zelf.
Mja. Daarin verschillen we dan fundamenteel van mening. Je mag tegen dierenproeven zijn wat mij betreft (iedereen heeft recht op zijn mening). Maar dat geeft je niet het recht een lab te vernielen. Of om dat vernielen goed te keuren. Het zou een wereld zijn als iedereen wat hem niet aanstond gewoon vernielde. Hetzelfde geldt (voor mij) met dit aardappelveld.Klopt. Het zou er nog maar aan ontbreken als hij dat niet zou mogen doen.
PS: om verwarringen te vermijden, dan hier toch maar de hele mail .
Beste leden van de universitaire gemeenschap
Er lopen verschillende reacties binnen op het dringend ontslag van een onderzoekster van de K.U.Leuven, waartoe wij ons genoodzaakt zagen. Ik begrijp de bezorgdheden over deze beslissing en de blijken van solidariteit met het ontslagen personeelslid.
Daarom wil ik nogmaals verduidelijken dat het in deze zaak niet gaat om een beperking van de vrije meningsuiting of de academische vrijheid van één van onze onderzoekers. Integendeel, dat zijn ook voor mij onbetwistbare waarden en vrijheden.
De betrokken onderzoekster is niet ontslagen vanwege haar standpunt over genetisch gewijzigde organismen, wel vanwege haar participatie aan en haar publiekelijk opkomen voor een gewelddadige actie, die doelbewust een door de democratische overheden toegelaten wetenschappelijk experiment wou vernietigen.
Het doelbewust vernielen van een wetenschappelijk experiment strookt op geen enkele manier met de academische vrijheid, de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van onderzoek. Meer nog, het verhindert deze vrijheden voor collega-onderzoekers. Wetenschappers mogen met elkaar van mening verschillen, maar ze horen dat te doen via een actieve en open dialoog, niet door elkaars onderzoek ten dele of geheel te vernietigen of daartoe aan te zetten.
Vermits het niet om de eerste actie ging van betrokkene in deze zaak en ze tijdens een persoonlijk gesprek geen afstand wenste te nemen van het gewelddadige protest, is de vertrouwensrelatie met haar onherroepelijk geschonden.
Met collegiale groeten
Mark Waer
Rector