Ja, ik ben het met een paar eens. (Btw: niet allemaal, maar dat is hier de discussie niet
.) Maar laat ik even het toploon eruit lichten. Wat ga je dan doen? Hun loon opbranden? Eigendom ter waarde van de overcompensatie vernielen? Of gewoon protesteren binnen de grenzen van het geweldloze?
Eerst en vooral, nu ben je wel HEEL ver aan het afwijken van de zaak. Als ik de opbouw nog goed volg, probeer je mij nu te pakken op het feit, dat voor bepaalde problemen (die wel wettelijk maar immoreel moeten zijn) niet echt actie mogelijk is, en dat ze dus wel moreel goed moeten zijn, en dat de wet dus altijd perfect samenhangt met moraliteit, en dat de actie van de aardappelrooiers dus wel immoreel moet zijn?
Die redenering slaat helemaal op niets, nietwaar?
Tegen toplonen kun je bijvoorbeeld het volgende doen, in die volgorde, totdat je gehoord wordt. (wat overigens niet wil zeggen dat je ook GELIJK krijgt, zo hebben ook de mensen die protesteerden tegen het vernietigen van het veld, geen gelijk gekregen)
1) je mening verkondigen
2) het aankaarten bij bevoegde instanties, bijvoorbeeld via petities
3) een lobbygroep beginnen
4) betogen
5) bedrijven gaan sabotteren (bv menselijke ketting aan de ingang)
6) bedrijven gaan boycotten
7) stakingen organiseren
8) Eigendom vandaliseren als compensatie
Een idee hoeveel mensen met een verschillende mening er in België leven. Benieuwd wat er dan nog wel zal werken, als ieder zijn ideeën zo kenbaar maakt.
Neem 2 Belgen en ze hebben 3 meningen, maar lang niet iedereen komt voor zijn mening op. De overgrote meerderheid is niet bereid om meer te doen dan op een "vind ik leuk"-knopje te klikken. Van degene die wel doen zijn er veel die er wel tijd en energie in willen steken, maar de issues toch niet belangrijk genoeg vinden om meer te doen dan dat. Velen worden ook snel gehoord, al dan niet omdat hun belangen samengaan met de belangen van de machthebbers.
Degene die dan nog overblijven, die niet gehoord worden in onze particratie, die verder willen gaan en die bereid zijn hun leven te plaatsen in functie van hun beoogde doel voor de maatschappij, die hebben voor mij de morele plicht om nog verder te gaan, zolang het maar geweldloos blijft. Het is immoreel om bepaalde dingen over te laten aan het systeem.
En het slippery-slope argument van "Jamaar, iedereen gaat dan vanalles beginnen vandaliseren" snijdt volgens mij helemaal geen hout. Ten eerste uiteraard omdat het een klassieke vals argument is, ten tweede omdat veel mensen gewoon niet bereidt zijn om de juridische repercussies te ondergaan.