... Om punten te verduidelijken wordt er dan de spreekwoordelijke bloederige taferelen bij gehaald stijl: mag ik dan mijn buur zijn huis in de fik steken enz., enz.
Neen, ik heb niks bloederigs voorgesteld. Al komt dit er zeker van in zo'n anarchistische maatschappij waarin je andermans eigendom mag vernietigen. Mijn 'zicht in de toekomst op basis van een samenleving die morele principes als leidraad neemt ipv. de wet' voldoen aan de voorwaarden die 317070 stelde:
... Mijn grens is erg rechtlijnig, vind ik. Eigendom is niet heilig, en als jouw eigendom mij schaadt, dan houd ik er geen rekening meer mee dat het jouw eigendom is. Uiteraard niet zodat ik jou meer schade berokken dan mijn actie juist wil goedmaken, mijn schade aan jouw eigendom mag niet meer dan proportioneel zijn. Ook geweld tegenover mensen keur ik resoluut af, aangezien je maar uiterst zelden zeker bent dat je actie net lichamelijke slachtoffers gaan redden. ...
Wat ik hier wél deed is verdergaan dan zomaar dat ene feit van die aardappelen in Wetteren. Als iedereen het recht heeft om vandalisme te plegen nav. het feit dat die vindt dat een ander morele principes overschrijdt (dit is het voorstel van 317070: de wet is ondergeschikt aan het streven naar morele principes), dan zal het inderdaad een spiraal van geweld worden. Het begint met iets 'kleins' te vernietigen (hoeveel kostte dat aardappelveld?) om dan, als slachtoffer, net iets méér te doen (in zijn ogen gerechtvaardigd vanwege het principe van proportionaliteit én omdat het 'slachtoffer' zo'n actie zeker als onrechtvaardig zal ervaren ).
Met andere woorden: daar komt inderdaad 'boel' van: geweld toelaten tav. andermans bezittingen lokt binnen de kortste keer geweld uit tav. personen. Bloederige taferelen zijn dus helemààl niet overdreven, al stelde ik ze hier zelfs nog niet eens voor. Zeker als 317070's principe in zo'n grote mate wordt toegestaan als binnen een ganse maatschappij. En waar legt hij de grens hé? Deze is natuurlijk niet te leggen.
Ik kan dan straks ook alleen maar hopen dat de machthebber van mijn land dezelfde morele principes heeft als ikzelf met mijn morele principes die ik écht waardevol en belangrijk vindt (maar die zeker deels verschillen van anderen). Het wordt een héél ander verhaal als er straks een machthebber wordt 'verkozen' (gaan we dan verkiezingen doen of kiezen we vanuit morele oordelen?) die een aantal morele principes heeft, die in mijn ogen gevaarlijk zijn, maar in zijn ogen absoluut belangrijk zijn.
Willekeur ten top, anarchie, gestraft worden en straffen op basis van morele principes (daarbij wetend dat er voor delicate zaken zelfs vaak geen JUIST moreel oordeel geldt)?
317070 geeft aan dat hij daarvan aanhanger is, dat hij niet weet waar hij de grens zou leggen over wat wel en niet zou mogen... Perfecte mengelmoes dus voor willekeur, geweld en anarchie.
Een interessante vraagt blijft: waarom is het inderdaad zo dat dergelijke acties de aandacht trekken, en wanneer zij een vergadering zouden belegd hebben of een spreekbeurt gehouden dat dit gewoon een voetnoot in de media zou gebleven zijn?
Zomaar de media wegcijferen erin is te gemakkelijk. De media speelt inderdaad in op wat het individu wil, maar toch zien we dat er een enorm verschil kan zijn in berichtgeving tussen verschillende media-organen. Dat alleen is al een bewijs dat de media wel degelijk ànders kan berichten over eenzelfde onderwerp en dat dit de mens kan en zal beïnvloeden. De actievoerders hebben alleszins mooi gebruik (of misbruik?) gemaakt van de media: ze hebben haar gebruikt om hun zaak te promoten.
Je kan je dus ook de vraag stellen: wat schort er aan de niet-actievoerders, waardoor er actievoerders bestaan?
De gedachte 'ik verniel andermans materiaal niet' kan, volgens mij, in veel gevallen minstens even moreel hoogstaand zijn dan 'ik vernietig andermans materiaal als ik
denk dat de kans reëel is dat het materiaal nadelig zal zijn voor anderen'. Dit alleen al is een voorbeeld van het feit dat een maatschappij laten besturen door morele oordelen (ipv. de wet) aarts(!)gevaarlijk is, omdat morele principes bij delicate zaken vaak niet eens af te wegen zijn tegen elkaar. En dan meer persoonlijk: als enkele mensen op een bevolking van 10.000.000 zich laten verleiden tot geweld omdat ze hun waardeoordeel als hoogstaander beschouwen dan andermans waardeoordeel, dan wil ik wel eens bij mezelf te rade gaan of er iets scheelt aan mij. Maar met de beste wil van de wereld vind ik niet dat er nu iets aan mezelf schort omdat ik het morele principe hanteer dat je andermans zaken niet vernielt omdat... (zie hierboven). Ik wil daar nog enkele uitzonderingen op toelaten, maar deze geldt hier voor mij niet. Bovendien besef ik dat er vaak geen absolute grenzen zijn wat rechtvaardigheid betreft, wat me alleen maar meer achterdochtig maakt ivm. het 317070's principe 'moraliteit als leidraad in een maatschappij en materieel geweld is toegelaten als een ander morele principes overtreedt'.
Onnoemelijk veel sociale vooruitgang zou achtergebleven zijn zonder actievoerders die tegen de gangbare wetgeving ingingen.
Dit klopt. Alleen klopt het omgekeerde evengoed (en treedt het mogelijks nog veel vaker op): onnoemelijk veel factoren die geleid hebben tot sociale vooruitgang zijn beschermd geweest (dankzij de wet) zodat ze niet weer werden 'afgeschaft' of met geweld werden onderdrukt.
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-