Waarop mijn vraagstelling gebaseerd is zal hier vast niet voldoen aan wetenschappelijk, maar de vraag die ik erover heb is dat zeer zeker wel - waarschijnlijk zal voor velen de vraag 'common sense' zijn, voor mij is dat in ieder geval niet.
Ik las afgelopen week dat er a.s. woensdag 15 juni een maansverduistering zal plaatsvinden, hetgeen betekent dat de maan een rode kleur krijgt.
Wikipedia over een maansverduistering:
Een maansverduistering doet zich voor wanneer de zon, de aarde en de maan op één lijn staan (met de aarde in het midden).
Mijn vraag is echter, of het mogelijk is dat er op dezelfde tijd zowel een maans- als zonsverduistering plaatsvindt. Deze vraag stel ik naar aanleiding van het volgende:
Openbaring 6:12
Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood.
Wikipedia over een zonsverduistering:
Een zonsverduistering (of zon-eclips) is een astronomisch fenomeen, waarbij overdag het licht van de zon de waarnemer niet bereikt, doordat een hemellichaam (meestal de maan) in de weg van het licht staat.
Het lijkt mij niet dat de maan het hemellichaam is dat voor de zonsverduistering zal zorgen, omdat er in dat geval geen maansverduistering mogelijk is. Welk hemellichaam kan er echter wél tussen de zon en aarde komen te staan, tegelijkertijd dat er een maansverduistering is?
Men kan dus maans- en zonsverduistering voorspellen, maar is er een voorspelling dat beide tegelijkertijd plaatsvinden? Mits het überhaupt mogelijk is...