Hallo,
Ik vroeg me af waarom een achterruit van een auto onder spanning is gebracht en wordt gehouden. Het zou in verband staan met polarisatie...
Weet hier iemand toevallig iets meer over?
alvast bedankt,
evi
Moderator: physicalattraction
Dat wist ik, maar het was simpelweg een voorbeeldje van trek/drukHelaas is beton geen keramiek maar een composiet.
Dat is enerzijds wel vreemd. glas en keramiek kennen nogal wat overeenkomsten.Ook hoort glas niet in het hokje thuis van keramiek, maar van glas.
Dit begrijp ik niet helemaal. Glas kent toch juist heel weinig dislocaties (een bijna perfect rooster) en daarom is het zo breekbaar. Waarom zou je dan tensile stresses aan de buitenkant van het glas willen hebben. Dan wordt het glas toch ontzettend fragiel?Het wordt op spanning gebracht zodat het sterker is, doordat er dislocaties in het glas zitten. Sterker nog, de spanning is aan de buitenkant(en) tensile en de binnenkant is compressief. ...
Je hebt helemaal gelijk, Er zijn geen dislocaties in glas omdat het een amorfeuse samenstelling heeft. Er is dus geen kristalstructuur en ook geen dislocaties. Het is in feite een vloeistof die snel wordt gekoeld zodat de molecule geen geordende kristalstructuur aan kunnen nemen maar als het waren een vaste vloeistof worden. Heb je meteen 1 verschil tussen een glas en een ceramiek.Dit begrijp ik niet helemaal. Glas kent toch juist heel weinig dislocaties...