Ik googlede me al suf maar vind nergens een verlossend antwoord:
in HR+(+) dubbel glas zit er een coating op een van de twee ruiten. De bedoeling daarvan is, in alle plaatjes die ik zie, dat IR straling wél van buiten naar binnen kan, maar veel minder dan van binnen naar buiten.
In geen enkele begeleidende tekst vind ik echter vermeld dat het voor de (stook)energiebesparing belangrijk is dat die coating dan ook per se op de spouwzijde van de binnenste glasplaat moet zitten. Vaak staat er zoiets als "op de binnenzijde van één van de platen".
Ik stel me echter voor dat als ik zo'n ruit plaats met de coating op de spouwzijde van de buitenste glasplaat dat infrarode straling dan betrekkelijk moeiteloos het huis uit kan (Kwestie van een gespiegelde versie van de afbeelding indenken) en dat dit een meetbaar negatief effect op de energiebesparing zou moeten hebben. Maar waarom vind ik dat dan nergens in de teksten terug?
Of werkt die coating anders dan ik vermoed, en is er bijvoorbeeld een verschil in golflengtegebied van IR-straling die we van binnen naar buiten verwachten en andersom, en dat die coating dat golflengtegebied áltijd terugkaatst ongeacht de richting waar die straling vandaan komt?