casper11
Artikelen: 0

Systeemregeltechniek

Hallo,

Bijgevoegd een opgave die ik moet kunnen maken voor een tentamen. De uitwerkingen van deze opgave werpen nogal wat vragen op. Het is eigenlijk net magie. Wat men hier allemaal aan het doen is, ik kan het niet plaatsen. +5 -5 wat opeens 10 wordt. Ik vind het maar wonderlijk. Zou iemand me hier wat op weg kunnen helpen?

Groetjes,

Casper
Bijlagen
regeltechniek
regeltechniek 825 keer bekeken
ZVdP

Re: Systeemregeltechniek

Heb je Y/R zelf al eens berekend? Dan kan je zien dat er een foutje in de uitwerking staat.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
Jekke

Het minteken is fout, dat moet een plusteken zijn. Vandaar dat het uiteindelijk 10 wordt. De 5 in de teller (ook de 5 in de noemer) komt van het K-blok.

Begrijp je wel hoe ze aan de eerste formule komen? Volgens mij niet, het is beter dit zelf af te leiden door de formule voor een terugkoppeling en de formule voor een serieschakeling te combineren. Die formules zou je moeten kennen, niet?

kijk hier eens op pp8 en pp9: laplace systeem analyse
casper11

Ff zien, klopt het dat de serie schakeling vergelijking is; Y(s)= k * 1/(s+1)(s+5) ?

De terugkoppelingsformule is dan: 1 + K * 1/(s+1)(s+5)...? Dat lijkt me niet goed. Maar ik kan niet echt met iets beters komen..

Jeetje, als ik kijk naar die pagina 8 en 9 dan zit ik wel op de goeie weg, maar er mist nog wat... Kan iemand me een beetje op weg helpen?
317070

casper11 schreef:Ff zien, klopt het dat de serie schakeling vergelijking is; Y(s)= k * 1/(s+1)(s+5) ?

De terugkoppelingsformule is dan: 1 + K * 1/(s+1)(s+5)...? Dat lijkt me niet goed. Maar ik kan niet echt met iets beters komen..

Jeetje, als ik kijk naar die pagina 8 en 9 dan zit ik wel op de goeie weg, maar er mist nog wat... Kan iemand me een beetje op weg helpen?
Wel, normaal gezien leer je de vergelijking van een terukkoppeling uit je hoofd... dit moet je toch vast iets zeggen.
\(\frac{Y}{R}=\frac{A}{1+AB}\)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
casper11

Dat zegt me inderdaad wel wat, maar niet veel. Het dictaat van de docent is heel erg onoverzichtelijk en bouwt je kennis niet goed op. Vandaar dat ik hier niet veel over weet. Ik wilde juist aan de hand van deze opgave er wat meer over te weten komen. Dat blijkt echter lastiger dan gedacht, vandaar dat ik een beetje als een vreemde van de stof overkom.....

Afijn. Die formule. Ik neem aan dat de A staat voor de K en dat je de 1 vervangt voor (in mijn geval ) H(s)? alleen de AB kan ik dan niet plaatsen.... :/

Onee wacht, dat klopt ook niet. Tjeeminee. Ik vind het maar moeilijk ;)
ZVdP

De regel zegt: (forward gain)/(1+loop gain)

Probeer de regel, als oefening met zulke schema's, zelf eens af te leiden:

Afbeelding

Hoe begin je hier nu aan?

Wel, schrijf alle verbanden uit die je rechtstreeks kan berekenen uit de figuur.

In dit geval:
  • Vout in functie van E
  • E in functie van Vout en Vin
Nu wil je de transferfunctie=Vout/Vin berekenen, dus zul je E moeten elimineren uit de vergelijkingen, want die heb je niet nodig voor het uiteindelijke resultaat.

casper11

oke ff zien hoor, Onderstaande twee vergelijkingen heb ik een soort van overgenomen van pagina 9 van deze website: http://web.eecs.utk.edu/~roberts/ECE316/Pr...s/Chapter13.pdf

E(s) = X(s) - H2(s)Y(s)

Hier reist eigenlijk al gelijk een vraag. E(s) komt van Vin ofwel X(s), daar gaat wat af. (die H2) Akkoord. das begrijp ik, maar waarom vermenigvuldig je niet met H1(s). in weze gaat die er ook af. Waarom vermenigvuldig je me Y(s)? Dat lijkt me compleet onlogisch. Het dunkt mij dat je H2(s) niet kan vermenigvuldigen met Y(s)

Het klopt toch dat je het blokschema moet zien als een vermenigvuldigingschema. Elke vakje dat in het schema staat is een vermenigvuldiging met de beginwaarde Vin?! ;) toch

Goed, de formule E(s) zal vast wel kloppen dus laten we desondanks de open plek toch even verder gaan. De tweede formule:

Y(s)= H(1)* E(s) Ik blijf het gek vinden dat je een waarde die geen hokje heeft vermenigvuldigt maar afijn.

Vervolgens die malle E elimineren...

Y(s)=H1(s)* ( X(s) -H2(s)Y(s) )

Y(s) + H(1)H(2)Y(s) = X(s)H1(s)

Y(s)* ( 1 + H1(s)H2(s) ) = X(s)

Kruislings vermenigvuldigen:

Y(s) / X(s) = 1 / H1(s)H2(s)

Oke, dat lijkt dus inderdaad te kloppen, alhoewel ik soms niet weet waarom ik iets doe.... :S

Nu dit straks nog zien te koppelen aan de som...

In iedergeval al heel erg bedankt voor de hulp zover!
Bijlagen
regeltechniek2
regeltechniek2 807 keer bekeken
casper11

Ik heb hem ook alvast voor de som gemaakt. loop op het eind alleen wel een beetje vast
Bijlagen
regeltechniek3
regeltechniek3 804 keer bekeken
ZVdP

Het is eigenlijk allemaal heel simpel hoor.

Elke lijn stelt een signaal voor.

Elk blokje heeft in dit geval 1 ingangs- en 1 uitgangssignaal. Het signaal aan de uitgang, is het ingangssignaal van dat blokje vermenigvuldigd met de functie van het blokje.

Ik heb het eerdere schema nog eens overgenomen, maar nu met alle signalen benoemd.

[attachment=8127:s_eeweb_..._500x178.png]

We gaan nu alle signalen afgaan.

Waaraan is Y gelijk? Het signaal e passeert door blokje A, dus:

Y=A*e

Waaraan is f gelijk? Het signaal Y passeert door het blokje B, dus:

f=B*Y

Waaraan is e gelijk? Deze komt van het sommatieteken, dus:

e=X-f

Als je nu weer alles bij elkaar gooit en 'e' en 'f' elimineert, vind je weer Y/X=A/(1+AB)

Begrijp je nu alle berekeningen van de verschillende signalen?

Edit:

Bij je uitwerking van jouw oefening gaat het verkeerd bij de berekening van E(s). Kijk nog eens goed naar het schema.
Bijlagen
s_eeweb_com_quizzes_2011_03_30_feedback_system_1301526360_500x178
s_eeweb_com_quizzes_2011_03_30_feedback_system_1301526360_500x178 807 keer bekeken

casper11

Aha, ik zag het signaal Y niet meer als een onderdeel van de kring, maar simpelweg als de output... Afijn, als je Y inderdaad zo bekijkt klopt het allemaal wel.

Verder denk ik ook mijn fout te hebben gevonden.... ik ben benieuwd ;)
Bijlagen
regeltechniek4
regeltechniek4 806 keer bekeken
ZVdP

Ik vermoed dat je alles wat in de rode vakjes staat, schrapt? Dan is je uitwerking correct.

casper11

Yes, dat klopt ;) Helemaal mooi, ik heb H(s) ook nog ff ingevuld en het klopt helemaal. SUper!

Harstikke bedankt ZVdp!
Drieske

Verplaatst naar Elektrotechniek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Terug naar “Elektrotechniek”